A A A K K K
для людей з порушеннями зору
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської селищної ради Богодухівського району Харківської області

Унаочнення навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними труднощами

Дата: 15.06.2022 22:53
Кількість переглядів: 145

Практичні методи та прийоми унаочнення навчального матеріалу.

Інклюзивна освіта дає змогу дітям з особливими освітніми потребами навчатися відповідно до своїх можливостей і за індивідуальною освітньою траєкторією. Прицільної уваги вимагає підбір навчального матеріалу для дітей з різним типами освітніх труднощів.

У вебінарі директорка комунальної установи «Бердичівський інклюзивно-ресурсний центр» Бердичівської міської ради Людмила Верещак зорієнтує педагогів на особливості організації навчання учнів з інтелектуальними труднощами та ознайомить з практичними методами й прийомами унаочнення навчального матеріалу.

ЯК ПРОЯВЛЯЮТЬСЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ТРУДНОЩІ?

Інтелектуальні труднощі – це обмеження функціонування:

  • різного ступеня прояву передумов (пам’яті, уваги, мислення, мовлення, вольових процесів, мотивації тощо);

  • власне інтелекту (здатності до узагальнення, абстрагування, міркування, продукування думки, судження, здатності робити висновки тощо);

  • інвентарю інтелекту (набутих знань, умінь, навичок).

5 СТУПЕНІВ ПРОЯВУ ОСВІТНІХ ТРУДНОЩІВ

Труднощі 1-го ступеня – наявність поодиноких незначних проявів, особливостей функціонування когнітивної сфери.

Дитина вміє підтримати тему розмови, відповідає на запитання, однак для неї складно поставити запитання по-іншому; їй притаманні короткотривалі, ситуативні, незначні порушення уваги.

Труднощі 2-го ступеня – наявність значних особливостей функціонування когнітивної сфери.

Недостатня сформованість аналітико-синтетичної діяльності мислення; трудності збереження інформації; недостатня пізнавальна активність.

Труднощі 3-го ступеня – наявність виражених особливостей функціонування когнітивної сфери.

Дитині складно диференціювати відтінки кольорів; вона орієнтується не на істотну ознаку для узагальнення, а на власний життєвий досвід; їй складно підпорядковувати свою поведінку вимогам.

Труднощі 4-го ступеня – наявність значно виражених особливостей функціонування когнітивної сфери.

Зниження зосередженості та стійкості уваги; дитина не аналізує та не виділяє характерних рис предметів.

Труднощі 5-го ступеня – наявність особливо сильно виражених особливостей функціонування когнітивної сфери різного ступеня прояву в поєднанні з іншими особливостями функціонування рухової, мовленнєвої, емоційної сфер.

Дитина має низький рівень здатності пристосовуватися в побуті; моторна слабкість; вона потребує щоденної регулярної допомоги, супроводу та догляду.

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ З ІТ

  • Схема «2 кроки вперед, 1 крок назад», переважає ігрова діяльність.

  • Можуть не опанувати певні знання та навички.

  • Потребують багаторазового повторення і вправляння.

  • Позитивно-емоційний контакт учителя та учня.

  • Діяти за чіткими алгоритмами.

  • Маленькі успіхи підкріплюються, відсутність успіхів не оцінюється.

  • Середовище для прийняття дитини в клас/колектив.

  • Вчити учня виходити із зони комфорту та спілкуватися з кимось ще.

  • Готувати дитину до перерви.

  • Унаочнення навчальних матеріалів.

УНАОЧНЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ – ВІЗУАЛІЗАЦІЯ

Якщо ми будемо говорити дітям чітку усну інструкцію, та вона буде підкріплена письмовим текстом, зображеннями та іншими засобами, аби в кінці ми отримали конкретний результат. Якими ж можуть бути способи візуалізації?

Малюнки, схематичні зображення, піктограми

Необхідні для позначення дії, предмета, прикметника, настрою, місця розташування, абстрактних понять. Наприклад, в математиці ми використовуємо певний ряд предметів для позначення якоїсь кількості. Порівнюючи предмети між собою ми також обов’язково підкріплюємо це зображеннями.

Схеми, картки, алгоритми

Позначаємо факти, дії, причинно-наслідкові зв’язки. Можна використовувати готові схеми, представлені для НУШ. Наприклад, на уроках української мови ми можемо давати дітям завдання на рід іменників у вигляді схем та навчальних карток.

Таблиці, мнемотаблиці

Є багато готових таблиць, які ми можемо використовувати на різних уроках: читання, розділові знаки, таблиця множення тощо. Мнемотаблиці, наприклад, допомагають дитині простежити послідовність та систему.

Проте, варто зазначити, що ми використовуємо такий матеріал лише для ознайомлення, і рідко для повторення матеріалу та посилення концентрації уваги учнів.

Структуровані логічні ланцюжки

Позначають процес, послідовність, результат. Допомагають узагальнити та класифікувати, розвивають увагу, мислення та мовлення. Обов’язково їх варто використовувати на таких предметах як ЯДС, Природознавство, Біологія.

Діаграми

Використовуємо у математиці для позначення цілих та частин. Вчать аналітично-синтетичній обробці інформації, розвивають сприймання, мислення.

Асоціативні картки

Позначають факт, дію, послідовність, систему. Дані картки необхідно створювати разом з учнем. Це допоможе вам простежити рівень засвоєння знань, зрозуміти, яким активним та пасивним словником володіє дитина.

Інфографіка/презентації

Презентація як ніщо інше допомагає в точних науках для надання початкових знань, зацікавлення учнів, адже вона може показати нам процес, послідовність, систему. Візуалізація допоможе дитині створити образ, закріпити його та наростити систему понять навколо нього.

Відеоролики

Перегляд коротких навчальних відеороликів дає дитині емоційне піднесення та можливість багаторазового перегляду. З їх допомогою ми можемо повторювати, вдосконалювати конкретні вміння та навички.

Сторітеллінг/інтерактивний

Діти завжди люблять щось придумувати. За допомогою сторітеллінга ми розвиваємо емоційний інтелект, концентруємо увагу. Він сприяє розвитку особистісних якостей, демонструє унікальність уяви кожної дитини, дозволяє проявити активність та творчість.

Фотографії

Позначають факти: наявність/відсутність предмета, дії, емоції, місця розташування. Якщо ми говоримо про якихось тварин на уроках біології, то варто показати їх реальні фото. Тим самим ми сприяємо розумінню та формуванню реалістичних понять у дітей з інтелектуальними труднощами.

Для того, щоб дізнатись більше про унаочнення навчальних матеріалів для дітей з інтелектуальними труднощами переходьте за посиланням та дивіться вебінар Людмили Верещак.

Зареєструватися на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/unaocnenna-navcalnih-materialiv-dla-ditej-z-intelektualnimi-trudnosami-514.html


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора