A A A K K K
для людей з порушеннями зору
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської селищної ради Богодухівського району Харківської області

Ігри для розвитку уваги гіперактивної дитини

Дата: 06.04.2020 10:40
Кількість переглядів: 3093

Гра Останній з могікан. 

Цю гру добре проводити після розповіді про індіанців, а ще краще після того, як дитина подивилася фільм або прочитала книгу про індіанців. Обговоріть основні характеристики індіанців: близькість до природи, вміння чути і бачити все, що відбувається навколо. Особливо уважними повинні бути індіанці, які вирушили на полювання або «откопавшие сокиру війни». Від того, чи помітять вони вчасно різні шуми, може залежати їхнє благополуччя. Тепер, коли ігрова мотивація створена, запропонуйте дитині побути таким індіанцем. Нехай він закриє очі і постарається почути всі звуки в кімнаті і за її межами. Запитайте його про походження цих звуків.

Примітка. Щоб було цікавіше, можна спеціально організувати деякі шуми і звуки. Постукайте по різних предметів у кімнаті, хлопніть дверима, пошуршите газетою і т. д.

                                                                             Гра Коректор.

Цю гру діти зазвичай люблять за те, що вона дає їм можливість відчути себе дорослими і важливими. Для початку потрібно пояснити їм зміст незрозумілого слова «коректор». Згадайте з дитиною його улюблені книги та дитячі журнали. Зустрічав він у них коли-небудь помилки? Звичайно ні, якщо мова йде про хороше видавництві. А адже автори теж можуть допускати помилки. Хто ж займається виправленням і не пропускає до друку різні «очепятки»? Цей важливий людина і є коректор. Запропонуйте дитині попрацювати на такій відповідальній посаді.

Візьміть стару книгу або журнал, де є великі тексти. Домовтеся з дитиною про те, яка буква сьогодні буде умовно «неправильної», тобто яку букву вона буде викреслювати. Потім виділіть фрагмент тексту або засічіть час роботи (не більше десяти хвилин). Коли пройде цей час чи буде перевірений весь обраний уривок, перевірте текст самі. Якщо ваші син або дочка дійсно відшукали всі потрібні літери, то обов'язково похваліть їх. Такого коректора можна навіть видати премію (наприклад, у вигляді солодощів або маленьких сюрпризів)!

Якщо ж вашим коректором були допущені неточності або помилки, то теж не засмучуйтеся - йому є в чому вдосконалюватися! Візьміть аркуш у клітинку і накресліть на ньому систему координат. Вгору по вертикальній осі відкладіть стільки клітинок, скільки помилок допустив дитина. Коли будете проводити цю гру повторно, то на цьому ж кресленні правіше відкладіть наступне кількість помилок. З'єднайте отримані точки. Якщо крива поповзла вниз, значить, ваша дитина сьогодні працює більш уважно, ніж раніше. Порадійте разом з ним цієї події!

Примітка. Описану гру бажано проводити з неуважними дітьми систематично. Тоді вона стане ефективним інструментом, здатним виправити цей недолік. Якщо ж ваша дитина вже без зусиль справляється з завданням, то його можна ускладнити наступними способами. По-перше, можна запропонувати коректору викреслювати не одну букву, а три, причому різними способами. Так, наприклад, букву «М» потрібно викреслювати, літеру «С» підкреслювати, а «І» обводити в гурток. По-друге, можна вносити шумові перешкоди, які будуть відволікати дитину від роботи над завданням. Тобто у відведений для «коректури» час ви замість того, щоб зберігати мовчання і допомагати дитині зосередитися, будете грати роль «шкідливого» батька: шуміти, шарудіти, розповідати історії, кидати предмети, включати і вимикати магнітофон і виконувати інші дії в стилі старої Шапокляк.

Гра Лови - не лови.

Правила цієї гри схожі на всім відомий спосіб грати в «Їстівне - неїстівне». Тільки умова, коли дитина ловить м'яч, а коли ні, може змінюватися в кожному коні гри Наприклад, зараз ви домовляєтеся з нею, що якщо ведучий кидає м'яч, вимовляючи слово, що відноситься до рослин, то гравець ловить його. Якщо ж слово не є рослиною, то відбиває м'яч. Наприклад, один кон гри міг би називатися «Меблі - не меблі». Аналогічно можна грати в такі варіанти, як «Риба - не риба», «Транспорт - не транспорт», «Літає - не літає» і безліч інших. Кількість обираних умов гри залежить тільки від вашої фантазії. Якщо вона раптом вичерпається, запропонуйте дитині самій вибрати умову гри, тобто категорію слів, які він буде ловити. Діти іноді дають зовсім свіжі та творчі ідеї!

Примітка. Як ви, напевно, помітили, ця гра розвиває не тільки увагу, але й здатність до узагальнення, а також швидкість обробки почутої інформації. Тому з метою інтелектуального розвитку дитини постарайтеся, щоб категорії цих узагальнених понять були різноманітні і зачіпали різні сфери, а не обмежувалися побутовими і часто використовуваними словами.

Гра Вчитель.

Ця гра напевно сподобається тим, хто вже навчається в школі, особливо у початкових класах. У цьому віці діти легко ототожнюють себе з учителем і з задоволенням побудуть на його місці.

А ось вам, навпаки, доведеться представити себе недбайливим школярем і підготуватися до уроку, списавши кілька пропозицій з книги. При цьому ви повинні допустити в своєму тексті кілька помилок. Краще не робити орфографічних чи пунктуаційних помилок, адже дитина може не знати деяких правил. Зате можна допускати пропуски літер, зміни закінчень, неузгодженість слів в особі і відмінку. Нехай дитина увійде в роль вчителя і перевірить вашу роботу. Коли всі помилки будуть знайдені, запропонуйте йому поставити оцінку за таке списування. Будьте морально готові, що ваші син або дочка з неприхованою радістю поставлять двійку в ваш уявний щоденник. Добре ще, якщо батьків у школу не будуть вимагати!

Примітка. Якщо у вас нерозбірливий почерк, то краще надрукувати текст з помилками чи написати друкованими літерами.

Гра Дресирована муха. 

 

Для цієї гри вам буде потрібно взяти аркуш паперу і накресліть його на 16 клітин (квадрат з чотирьох клітин по вертикалі і чотирьох по горизонталі). Зображення мухи можна зробити самим на окремому маленькому аркуші або взяти гудзик (ігрову фішку), яка буде символізувати це комаха.

Помістіть вашу «муху» на яку-небудь клітину ігрового поля на нашому бланку початкове положення комахи задано малюнком). Тепер ви будете їй наказувати, на скільки клітинок і в якому напрямку потрібно рухатися. Дитина повинна уявити собі подумки ці пересування. Після того, як ви віддали мусі кілька наказів (наприклад, одна клітинка вгору, дві праворуч, одна вниз), попросіть сина (дочку) показати те місце, де тепер повинна бути добре дресирована муха. Якщо місце зазначене вірно, то перемістіть муху на відповідну клітинку. Продовжуйте бути «володарем мух».

Примітка. Якщо, уявним поглядом стежачи за рухами мухи, ваша дитина побачить, що вона, виконуючи ваші інструкції, виповзла за межі клітинного поля, то нехай він негайно дасть вам знати про це. Домовтеся, яким чином він може це зробити: комусь достатньо встати з місця або підняти руку, а хтось віддає перевагу більш виразні дії, наприклад скрикнути або підстрибнути, що допомагає зняти напругу і втому від пильної уваги.

Гра Пильне Око.

Пильне око - це гра для розвитку уваги у гіперактивних дітей. Для того щоб стати переможцем в цій грі, дитині потрібно бути дуже уважним і вміти не відволікатися на сторонні предмети.

Виберіть маленьку іграшку або предмет, який дитині належить знайти. Дайте їй можливість запам'ятати, що це таке, особливо якщо це нова річ в будинку. Попросіть дитину вийти з кімнати. Коли вона виконає прохання, поставте обраний предмет на доступному для огляду місці, але так, щоб той не одразу кидався в очі. У цій грі можна ховати предмети в ящики столу, за шафу і тому подібні місця. Іграшка повинна стояти так, щоб гравець міг її знайти, не доторкаючись до предметів в кімнаті, а просто уважно їх розглядаючи.

Примітка. Якщо ваші син або дочка зуміли знайти іграшку, то вони гідні похвали. Можна навіть сказати їм про те, що, народись вони в племені індіанців, їх, можливо, назвали гордим ім'ям типу Пильне Око.

Гра Вушка на маківці. 

Перш ніж почати грати з дитиною в «Вушка на маківці», дізнайтеся, як він розуміє сенс цього виразу стосовно до людей. Якщо виявиться, що переносний сенс цієї фрази залишається для малюка неясним, поясніть йому самі образний вислів про людей так кажуть, коли вони уважно прислухаються. А в застосуванні до тварин дана фраза має прямий сенс, так як, прислухаючись, звірі зазвичай піднімають вуха.

Тепер можна пояснювати правила гри. Ви будете вимовляти різні слова. Якщо в них чується певний звук, наприклад [с], або той же звук, але м'який, то дитина повинна негайно встати. Якщо ж ви вимовляєте слово, де цей звук відсутній, то дитині слід залишатися на своєму місці.

Примітка. Ця гра розвиває слухове увагу, тобто увага до звуків. Тому вона буде дуже корисна тим дітям, які готуються до вступу в школу і тільки починають вчитися читати і писати. Для хлопців, у яких є які-небудь логопедичні труднощі, особливо порушення фонематичного слуху (що повинен встановити логопед), така гра може стати не тільки розвиває увагу, але і коригуючої деякі недоліки розвитку.

Гра Чарівне число.

З цією грою можуть впоратися діти, які вміють добре рахувати і ділити в розумі, тобто не молодше третього класу.

Необхідно кілька учасників гри. Вони будуть рахувати по колу від одного до тридцяти. Щоб зосередити увагу на тому, хто повинен відповідати, можна перекидати м'яч. Кожен гравець повинен назвати число, наступне за тим, яке назвав попередній учасник. Але якщо це число містить цифру три або ділиться на три без залишку, то вимовляти його не можна. У цьому випадку потрібно сказати якесь чарівне заклинання (наприклад, «абракадабра») і перекинути м'яч наступного людині.

Складність гри полягає в тому, щоб не збитися з рахунку, продовжуючи чітко називати числа, навіть після того, як попередній гравець вимовив «заклинання», а не кількість.

Примітка. «Чарівним» у цій грі можна зробити будь-яке число, але починати краще з трьох, так як це дійсно чарівне число всіх російських казок (що можна обговорити з дитиною).

Гра Все навпаки. 

Ця гра напевно сподобається маленьким упертюхів, які люблять робити все навпаки. Спробуйте «легалізувати» їх пристрасть суперечити. Дорослий в цій грі буде ведучим. Він повинен демонструвати різні руху, а дитина теж повинен виконувати рухи, тільки абсолютно протилежні тим, що йому показують. Так, якщо дорослий підняв руки, дитині слід опустити їх, якщо підстрибнув - слід присісти, якщо витягнув вперед ногу - потрібно відвести її назад і т. п.

Примітка. Як ви, напевно, помітили, від гравця потрібно не тільки бажання перечити, але і уміння швидко мислити, підбираючи протилежний рух. Зверніть увагу дитини на те, що протилежне - це не просто інше, а в чомусь схоже, але різне за напрямом. Доповнити цю гру можна періодичними висловлюваннями ведучого, до яких гравець буде підбирати антоніми Наприклад, ведучий скаже «теплий», гравець тут же повинен відповісти «холодний» (можна використовувати слова різних частин мови, у яких є протилежні за змістом: бігти - стояти, сухий - мокрий, добро - зло, швидко - повільно, багато, мало і т. д.).

Гра Чарівне слово.

Діти зазвичай дуже люблять цю гру, так як в ній дорослий виявляється в положенні дитини, якого привчають бути ввічливим.

Запитайте у дитини, які вона знає «чарівні» слова і чому вони так називаються. Якщо він вже достатньо оволодів етикетними нормами, то зможе відповісти, що без цих слів прохання можуть виглядати як грубий наказ, тому людям не захочеться їх виконувати. «Чарівні» слова показують повагу до людини і спонукають його до мовця. Зараз у ролі такого мовця, намагається домогтися виконання своїх побажань, ви будете виступати. А дитина буде уважним співрозмовником, чутливим до того, що сказали ви слово «будь ласка». Якщо у фразі ви вимовляєте його (наприклад, говорите: «Підніми, будь ласка, руки вгору!»), то дитина виконує ваше прохання. Якщо ви просто говорите своє прохання (наприклад, «Плесни три рази в долоні!»), дитина, привчає вас до ввічливості, ні за що не повинен виконувати цю дію.

Примітка. Ця гра розвиває не тільки увага, але і здатність дітей до довільності (виконання дій не імпульсивно, просто тому, що зараз цього хочеться, а в зв'язку з певними правилами і цілями). Ця важлива характеристика вважається багатьма психологами однією з провідних при визначенні того, чи готова дитина до навчання в школі.

Гра Останній штрих. 

Якщо вашій дитині подобається малювати, а ви любите щось робити разом з ним, то ця гра принесе задоволення вам обом.

Візьміть аркуш паперу і олівець. Попросіть дитину намалювати будь-який малюнок. Це може бути окремий предмет, людина, тварина, а може бути ціла картина. Коли малюнок буде готовий, попросіть вашого сина або дочка відвернутися, а самі тим часом внесіть в малюнок «останні штрихи», тобто домалюйте якісь дрібні деталі до вже намальованої або зобразіть щось зовсім нове. Після цього дитина може повернутися. Нехай, поглянувши ще раз на творіння своїх рук, він скаже, що тут змінилося. Які деталі не намальовані рукою «майстра»? Якщо він зумів це зробити, то вважається переможцем. Тепер можна помінятися з дитиною ролями: ви будете малювати, а він вносити «останній штрих».

Примітка. Ця гра практично універсальна - вона може застосовуватися для розвитку уваги дітей будь-якого віку. При цьому ви повинні регулювати складність самого малюнка і ступінь «помітності» внесених до нього змін. Так у грі з трирічною дитиною може бути намальоване сонечко, а в якості останнього штриха домалював йому очі і посмішка. Граючи з молодшими підлітками, можна відображати на папері самі складні абстрактні візерунки або малювати схеми, в які вносяться ледь помітні доповнення. Добре також, якщо ви залучите до гри двох дітей, це підтримає ігровий азарт і додасть здорової конкуренції.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора