ПИТАННЯ ОСВІТИ ОСІБ З ООП ОБГОВОРИЛИ НА СЕКЦІЇ «ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ!»
18 серпня 2022 року в межах Міжнародної серпневої педагогічної науково-практичної конференції «Освіта, освітяни – незламні у війні» провели секцію «Підтримай дитину! (освіта дітей з особливими освітніми потребами)».
Під час секції розглянули питання навчання осіб з особливими освітніми потребами, а також надання освітніх послуг дітям, що перебувають на лікуванні або реабілітації в закладах охорони здоров’я; порушили проблему психологічної підтримки здобувачів освіти та педагогічних працівників. Особливу увагу приділили організації освітнього процесу в 2022/2023 навчальному році за новими моделями та організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
інклюзивне навчання дітям з особливими освітніми потребами
З вітальним словом до учасників секції виступив народний депутат України Павло Сушко, який висловив підтримку та вдячність педагогам і фахівцям, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.
До повномасштабної війни мережа нараховувала 667 ІРЦ, нині 99 центрів розташовані в зонах бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, зруйновані чи пошкоджені внаслідок агресії російської федерації. В умовах війни було внесено такі зміни до Положення про ІРЦ:
- передбачено можливість для дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і отримали психологічні травми, виявляти особливі освітні потреби в ІРЦ;
- передбачено алгоритм виявлення схильності до проявів девіантної поведінки;
- розширено завдання ІРЦ;
- надано додаткові гарантії особам з ООП, які вимушено змінили місце проживання чи перебування;
- передбачено можливості для подання заяв, отримання консультацій із фахівцями ІРЦ і висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку;
- дозволено використовувати документи з мобільного застосунку «Дія»;
- розширено можливості для проведення повторного комплексного оцінювання розвитку дитини за згодою батьків.
Якщо батьки чи законні представники дитини втратили висновок про комплексну психолого-педагогічну підтримку розвитку особи, вони можуть отримати копію в найближчому ІРЦ, а також завантажити висновок з автоматизованої системи інклюзивно-ресурсних центрів. Зараз ІРЦ можуть надавати рекомендації щодо організації освітнього процесу для дітей, які зазнали психологічних травм, а також дій, спрямованих на запобігання посиленню психологічної травми.
Міністерство освіти і науки України вже провело перший семінар для психологів ІРЦ «Психологічна травма: основні відомості та першочергові кроки», під час якого доповідачі ознайомили психологів центрів з особливостями прояву психологічної травми в дітей.
Окремо під час роботи секції обговорили нововведення у законодавстві України. Зокрема, зміни до положення про спеціальні школи та положення про навчально-реабілітаційні центри. Зазначені зміни нададуть можливість в спеціальних закладах освіти створювати змішані класи, а також – інклюзивні класи, забезпечувати послуги для змінного контингенту в спеціальних школах, що не лише забезпечить послуги для більшої кількості учнів, але й залучить педагогічних працівників, які залишаються без достатнього навантаження у зв’язку з невідкриттям пансіонів чи від’їздом дітей до інших регіонів.
Досвідом міжнародної практики поділилися представники ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО, зокрема координаторка освітніх програм ЮНІСЕФ України Олеся Гладушина презентувала стратегії та ініціативи підтримки дітей з особливими освітніми потребами, зокрема ініціативу «Спільно до навчання».
Дитячий психолог, старший науковий співробітник Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, що є волонтеркою телеграм-каналу та проєкту «Підтримай дитину», Катерина Довгопола розповіла про особливості роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби внаслідок психологічної травми. Вона наголосила, як важливо ознайомлювати педагогічних працівників та батьків з ознаками психологічної травми та своєчасно реагувати на неї, надавати у закладах освіти додаткову підтримку для дітей, що її мають.
Особливу увагу секції надали дітям, що перебувають на лікуванні або реабілітації у закладах охорони здоров’я. Виконуюча обов’язки директора Державної установи «Школа супергероїв» Смірнова Євгенія, яка вже не один рік з командою громадської організації «Маленьке серце з мистецтвом» здійснювали навчання дітей у лікарнях, зосередила увагу на можливостях педагогічних працівників на місцях долучитися до роботи з дітьми, що перебувають в лікарнях і постраждали внаслідок повномасштабної агресії російської федерації.
Під час роботи секції також були порушили важливі питання щодо забезпечення освіти дітей з ООП, функціонування пансіонів, надання послуг ІРЦ.