A A A K K K
для людей з порушеннями зору
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської селищної ради Богодухівського району Харківської області

Вправи для розвитку кожного з необхідних навичок самообслуговування

Дата: 18.03.2020 17:38
Кількість переглядів: 1024

Дитині, з порушеннями інтелектуального розвитку, важко самостійно виділяти, усвідомлювати та засвоювати ті ланки соціальних структур, які дозволяють особистості комфортно підтримувати існування в соціальному середовищі і успішно реалізовувати в ній свої потреби і цілі. 

 Дитина позбавлена основ самостійного, благополучного існування в складному сучасному соціумі. Тому соціальна адаптація є не тільки найважливішим завданням навчання і виховання дитини з порушеннями інтелектуального розвитку, а й засобом компенсації первинного дефекту. При цьому соціум розглядається як освітній ресурс для формування адаптивно спрямованого освітнього змісту, його збагачення, розподілу і програмно-методичного забезпечення. У робочому зошиті розкриваються загальні питання спеціальної дидактики і спеціальної психології. Знати правила поведінки у кабінеті соціально-побутового орієнтування; називати назви та призначення основних шкільних приміщень; знати елементарні навички виконання ранкового та вечірнього туалету; мати уявлення про засоби особистої гігієни, знати їх призначення; розрізняти види одягу та взуття за сезонами; мати загальне уявлення про значення харчування для людини (дитини); вміти користуватися основними столовими приборами; уміти підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками; слухати і розуміти мовлення вчителя; відповідати на запитання вчителя; використовувати допомогу вчителя у процесі виконання практичних завдань.

  • Пояснюйте дитині необхідну інформацію тільки тоді, коли бачите, що він орієнтований на вас і у вас є контакт, іншими словами - коли дитина звертає на Вас увагу.
  • Все що ви пояснюєте має звучати повільно, чітко, і ясно, тими словами, які дитина розуміє і на які реагує. Вам доведеться повторювати інформацію багато разів перш ніж дитина її засвоїть.
  • Якщо ви щось просите, то вказівка дана дитині повинно бути коротким, простим і зрозумілим.
  • Якщо Ви просите дитини вчинити будь-яку дію, ви завжди повинні демонструвати, то що Ви у нього просите. Наприклад, якщо ви просите дитину підняти одну з іграшок, промовляючи це Ви повинні підняти одну з іграшок. Дії повинні бути наочними.
  • Виконуйте всі побутові справи дитини з ним на пару, іншими словами, застібаючи йому курточку, беріть його ручки і підтримуючи своїми показуйте, що Ви застібаєте її разом.
  • Хваліть дитину і заохочуйте виконання ним дії.
  • Коли Ви помітите, що дитина вільно виконує дії разом з Вами, поступово відпускайте його ручки, що б він навчався виконувати дію самостійно, не забувайте підбадьорювати його.
  • Не кричіть на дитину і не застосовуйте силу - дуже важливо дати зрозуміти дитині з аутизмом, що світ навколо не такий поганий і ворожий і що є ті, хто здатний його підтримати.

Для того, щоб навчити дитину з глибокої формою аутизму самостійно харчуватися рекомендують прислухатися до наступних рекомендацій:

  • В першу чергу необхідно привчити дитину їсти виключно за столом. Для цього щодня саджайте дитину на одне і теж місце і обов'язково самі сідаєте поруч, що б дитина могла звикнути до місця.
  • Для того, щоб дитина навчилася їсти за столом, він не буде їсти поза столом. Не потрібно годувати його в ліжку або пригощати солодощами під час гри, тоді він просто не буде розуміти потреби і точно перепризначення обіднього столу. Давайте їжу виключно за столом, навіть якщо це не обід, покличте дитину до столу і покладіть солодощі на стіл.
  • Пам'ятайте, для того, щоб дитина пообідав, він повинен хотіти їсти. Тому складіть розклад всіх прийомів пиши, позитивно позначається складання розкладу разом з дитиною, прислухайтеся до його бажанням. Після, суворо дотримуйтеся розкладу.
  • Існує ризик того, що дитина буде кидатися їжею за столом і використовувати предмети не за призначенням. Для цього рекомендують використовувати вправу по утриманню предметів в руці дитини. Коли малюк візьме ложку в руки, візьміть його ручку з ложкою і утримуйте декілька секунд, що б він звик, після почніть його так годувати, поки не побачите, що він готовий їсти самостійно. Тоді відпустіть його руку.
  • У деяких випадках рекомендує проводити вправи, що імітують процес загарбання їжі ложкою. 

Для того, щоб навчити дитину мити руки рекомендують використовувати наступні дії:

  • Необхідно чітко розмежувати процес миття рук для дитини, а саме виділити основні етапи і пояснити їх йому: підняти рукава, щоб їх не замочити, відкрити кран, взяти мило, намилити руки, змити мило, вимкнути кран, витерти руки, опустити рукави.
  • Рекомендують починати навчання цьому навику з останнього етапу, а саме з витирання рук.
  • Також рекомендується проговорити всі дії у віршованій формі, так вони краще запам'ятовуються. На просторах інтернету Ви можете зустріти безліч віршів, призначених спеціально доя навчання навичкам самообслуговування.

Для того, щоб навчити дитину чистити зуби Ви можете використовувати наступні рекомендації:

  • Дуже важливо, щоб дитині подобалася його зубна щітка, вона повинна бути м'яка і приємна на дотик.
  • Спочатку почніть демонструвати йому всі дії без зубної пасти.
  • Виконуйте руху тримаючи руку дитини і коментуючи детально їх суть і послідовність.
  • Проробляйте процедуру пояснюючи навіть найменші деталі.
  • Робіть так близько трьох місяці, щодня.
  • Коли побачите, що дитина сприяє процедурі, дозвольте йому робити її самостійно, прибравши руку, але продовжуйте давати словесні вказівки.

Для того, щоб привчити дитину з першою групою аутизму до горщика прямуєте згідно з наступними рекомендаціями:

  • Відмовтеся від памперсів в домашній обстановці.
  • Привчіть ходити в туалет під час певних моментів, наприклад, перед сон або після пробудження.
  • Поспостерігайте, як часто дитина ходить в туалет і складіть приблизний графік «за пів години до» і в цей час водите його в туалет. Спостерігати потрібно не менше ніж три тижні, не менше - це дуже важливо.
  • Для початку, не потрібно змушувати дитину сидіти на горщику довго - він повинен сидіти трохи менше, ніж взагалі може всидіти на одному місці.
  • Важливо, щоб після дитина не вставав самостійно, а тоді, коли його просив дорослий.
  • Придумайте будь-які заохочення і не забувайте хвалити дитину за його успіхи.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора