2 квітня - Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму
2 квітня - Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму
Дата, запроваджена рішенням Генеральної Асамблеї ООН від 18 грудня 2007 року.
Резолюція прийнята з метою привернення світової уваги до дітей та дорослих, які живуть з аутизмом. Є також надія розширити світові знання про аутизм і надати населенню інформацію про те, наскільки важливо діагностувати аутизм якомога раніше.
Уперше про проблему аутизму заговорили всього близько 65 років тому.
Починаючи з 2012 року, щороку ООН відзначає тему Всесвітнього дня поширення інформації про аутизм:
2012 р. — Підвищення обізнаності.
2013 р. — Святкування здібностей індивіда з аутизмом.
2014 р. — Відкриваючи двері в інклюзивну освіту.
2015 р. — Робота: перевага аутизму.
2016 р. — Аутизм та порядок денний на період до 2030 року: інклюзивність і нейрорізноманітність.
2017 р. — До автономії і самовизначення.
2018 р. — Розширення прав і можливостей жінок і дівчаток з аутизмом.
2019 р. — Допоміжні технології та активна участь.
2020 р. — Перехід до дорослого життя.
2021 року ООН обрала інклюзію на робочому місці: проблеми і можливості в постпандемічному світі.
Аутизм або автизм (грец. autos — «сам»; аутизм — «занурення в себе»; рідше — синдром Каннера) — розлад розвитку нервової системи, що характеризується порушенням соціальної взаємодії, вербальної й невербальної комунікації, і повторюваною поведінкою, існують складнощі у взаємодії із зовнішнім світом, з цього приводу виникають порушення в соціалізації. Людина з аутизмом типово уникає спілкування: усяке порушення повсякденного розпорядку й стереотипів виявляється йому трагедією; проте інтелект у таких людей не завжди понижений, часто виявляються так звані «острівці знання» — області, у яких здібності хворого досягають нормального або навіть геніального рівня.
Питання статистики аутизму тісно пов'язане з історією дослідження цього розладу. Статистика також є відмінною в різних країнах. Так у 1960-1970-х роках аутизм діагностували в однієї дитини з 10 000 — і це були в основному випадки так званого генетичного аутизму, коли з перших днів життя дитини спостерігалася симптоматика аутизму. Починаючи зі середини 1980-х років фахівці відмітили сплеск захворювання аутичного спектру: в Америці статистика говорила про одного хворого на 160 здорових дітей. В Ізраїлі ситуація не набагато краща — один хворий на 200 здорових. У Канаді аутизм діагностується в однієї дитини з 500. Проте статистика генетичного аутизму залишилася незмінною: 1 на 10 000, а все зростання захворюваності припадає на так званий регресивний аутизм, при якому дитина нормально розвивалася до року, але у віковому проміжку від року до трьох раптом починала втрачати навички, припиняла звертати увагу на батьків — тобто ставала аутистом.
За статистикою, опублікованою американським Центром контролю і профілактики захворювань у 2013 році, 1 з 88 американських дітей страждало на аутизм. Сучасні британські статистичні дані говорять, що за останні п'ять років збільшилася не лише кількість дітей, що страждають аутизмом, але також спостерігається збільшення на 15 % кількості дітей, у яких є поведінкові, емоційні та соціальні проблеми. Це говорить про те, що практично десятий школяр класифікується як дитина, у якої є якісь особливі потреби.
За даними 2014 року в США до дітей з розладами аутистичного спектра зараховують кожну дитину з 63 дітей. Різке збільшення кількості дітей з аутизмом порівняно з минулим роком дещо можна пояснити зміною діагностичних критеріїв, оскільки з січня 2014 року вже працюють діагностичні критерії DSM-5.
За даними ВООЗ, кожна з 160 дітей має розлад спектру аутизму (РАС). РАС починаються в дитинстві і, як правило, зберігаються в підлітковому та дорослому віці.
По всьому світу люди з РАС часто піддаються стигмі, дискримінації та порушенням прав людини. У всьому світі доступ до послуг та підтримки людей з РАС є недостатньою.
На основі епідеміологічних досліджень, проведених протягом останніх 50 років, поширеність РАС у всьому світі зростає. Існує багато можливих пояснень цього очевидного збільшення, включаючи покращення обізнаності, розширення діагностичних критеріїв, кращі діагностичні засоби та покращену звітність щодо захворювання.
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%83%D1%82%D0%B8%D0%B7%D0%BC
Відомі геніальні аутисти
Кім Пік - прототип героя відомого фільму «Людина дощу» -
визнаний геній з синдромом Савант (окремий випадок аутизму). Здібності Піка вражають уяву. Вже в три роки дивний геній умів миттєво витягувати кубічний корінь і перемножувати тризначні числа з десятковими дробами. У 53 роки він знав напам'ять більше семи тисяч книг, причому особливу слабкість мав до довідників із статистичними таблицями. За обсягом і глибиною своїх пізнань в точних і природничих науках Кім Пік міг заткнути за пояс будь-якого професора
Метт Севедж - музичний савант.
Володіючи абсолютним слухом, він запам'ятовує будь-якої складності симфонічний твір, лише один раз почувши його. Також по звуку працюючого автомобільного мотора він може визначити марку машини і навіть ступінь зносу двигуна. У віці шести років Севедж доводив до сказу свого вчителя музики, намагаючись виправляти «помилки» у творах Моцарта і Шуберта. Зрештою, педагог заявив своєму підопічному: безсмертні шедеври не руш, краще пиши власну музику без помилок. Так у Севеджа є вже п'ять джазових альбомів.
Крістофер Тейлор - англійський аутист.
Він примудрився досконало вивчити 30 мов, читаючи іноземні газети в місцевому пабі. У вільний час консультує пивоварні в середній Англії, так як тримає в умі десятки рецептів пива. При цьому говорить про себе: "Коли я читаю розповідь, мені важко зрозуміти наміри героїв. У бесіді по телефону я часто не впевнений, чи моя черга говорити."
Леслі Лемке - музикант.
Народився в 1952-м з глаукомою і пошкодженням мозку. Хлопчику видалили очі. Рідна мати відмовилася від нього, і дитину усиновила медсестра Мей Лемке. Вже в ранньому дитинстві Леслі демонстрував здатність повністю запам'ятовувати розмови. У 14 років Мей вперше почула, як він грає на фортепіано, відтворюючи мелодію, яка нещодавно звучала по телевізору. Незабаром Леслі вже виступав з концертами по усьому світі.
Джеймс Генрі Пуллен - відомий аутист у світі як Геній Ірлсвудского притулку.
Пуллен народився в Лондоні в 1835-му глухим, майже німим і розумово відсталим. До семи років він вивчив одне-єдине слово - спотворене "мама". У притулку Джеймс став видатним теслею і червонодеревником. Якщо йому був потрібний який-небудь інструмент, він з легкістю виготовляв його сам. Одного разу по опису в газеті намалював облогу Севастополя в Кримській війні. Головний шедевр Пуллен - модель корабля "Грейт Істерн". Він працював над кораблем сім років, виточив всі деталі, що включали 5585 заклепок, 13 шлюпок і мініатюрні меблі салонів.
Донна Вільямс (народилася в 1963 році) - художниця і автор австралійських бестселерів.
Її перша книга називалася "Ніхто з Нізвідки: незвичайна автобіографія дівчинки-аутиста". У дитинстві Донні довго не могли поставити правильний діагноз: її вважали глухою. Дівчинка ні на чому не могла зосередитися, не могла відповісти на пряме запитання і, як вона написала пізніше, сприймала світ хаосом звуків і кольорів. Наразі Донна - успішна людина, вона заміжня за програмістом, продовжує писати книги і займається створенням сайту для аутистів
Темпл Гранден (народилася в 1947 році) - доктор філософії, професор, письменниця, автор книги "Переклад з мови тварин".
Найвідоміша після Кіма Піка аутистка у світі. Справою життя Гранден стало полегшення страждань тварин. 90% худоби в США і Канаді перед забоєм проходять через загороди, сконструйовані за порадами Гранден так, що перед смертю тварини не відчувають страху і жаху. Завдяки Гранден, яка в подробицях описала свій стан, світ хворих на аутизм став зрозумілішим здоровим людям.
Посилання на джерело: https://vn.20minut.ua/Podii/autistiv-v-usomu-sviti-viznayut-geniyami-10277695.html