Визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі
Основні напрями роботи фахівців з різними категоріями дітей у ЗЗСО.
Одним із напрямів гуманізації системи освіти України є включення дітей з особливими освітніми потребами в освітній простір. 1 січня 2022 року набрали чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання. Відтепер створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки.
У вебінарі сурдопедагог, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Володимир Шевченко охарактеризує мету визначення освітніх труднощів у здобувачів освіти і надання їм підтримки в освітньому процесі на рівні закладу загальної середньої освіти та визначить основні напрями роботи фахівців з різними категоріями дітей у ЗЗСО.
Процес визначення категорій освітніх труднощів
Методологія визначення категорій освітніх труднощів встановлює порядок вивчення наявних компетенцій у здобувачів освіти і є обов’язковою для застосування у закладах загальної середньої освіти.
Методологія ґрунтується на дотриманні найкращих інтересів особи та принципах:
-
індивідуального підходу;
-
партнерської взаємодії з батьками (законними представниками особи);
-
об’єктивності;
-
конфіденційності.
Процес вивчення починається після виявлення освітніх труднощів особи, які впливають на якість освітнього процесу відповідно до віку.
Випадками, які можуть потребувати проведення вивчення є:
-
випадки, встановлені на рівні закладів освіти;
-
випадки особистого звернення батьків;
-
випадки особистого звернення осіб віком від 16 до 18 років до закладу освіти.
За наявності одного і більше маркерів (труднощів) педагогічний працівник ініціює створення Команди психолого-педагогічного супроводу, яка аналізує здатності особи навчатися, її поведінку у різних ситуаціях, спостерігає за її психоемоційним станом особи та проявами девіантної поведінки.
За результатами вивчення Команда психолого-педагогічного супроводу вирішує, що:
-
особа не має освітніх та/або поведінкових труднощів, які вимагали б додаткової підтримки в освітньому процесі;
-
у особи виникають незначні освітні та/або поведінкові труднощі, тому батькам (законним представникам) рекомендовано звернутись до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку.
Результати оцінки на рівні закладу фіксуються у протоколі оцінки розвитку особи та додаються до особової справи здобувача освіти.
Результати вивчення та визначені напрями підтримки на рівні закладу фіксуються у протоколі засідання Команди психолого-педагогічного супроводу закладу.
Маркери для визначення освітніх труднощів I рівня у ЗЗСО
Фізичні труднощі
-
Незначні порушення опорно-рухового апарату, які не призводять до ускладнень в освітній діяльності.
-
Тимчасові порушення функціонування (переломи, струс мозку, пошкодження хребта, оперативні втручання тощо).
Інтелектуальні (когнітивні) труднощі
-
Тимчасові, непостійні, короткотривалі порушення пам’яті, уваги, мислення.
-
Розуміє звернене мовлення, проте має обмежений активний словник.
-
Зниження інтелектуальної активності в період хвороби або під час загострення деяких станів або після перенесеного стресу.
-
Зниження продуктивності механічного запам’ятовування.
Мовленнєві
Наявність незначних, поодиноких особливостей функціонування мовлення, які можуть бути присутні у різних поєднаннях. Водночас словник достатній, речення правильні, зв’язне мовлення – відповідно до віку. Незначні порушення темпо-ритмічного боку мовлення.
Сенсорні
Порушення зору, слуху, опорно-рухового апарату, які усуваються корекційними засобами та не перешкоджають здобуттю освіти.
Моторні
Незначні порушення опорно-рухового апарату, які не призводять до ускладнень в освітній діяльності.
Навчальні
Наприклад, труднощі засвоєння матеріалу, пов’язані з мовним бар’єром, адаптацією.
Соціадаптаційні труднощі
-
Поведінкові – короткотривала, несистематична емоційна збудженість.
-
Особистісні – поодинокі прояви девіантної поведінки.
-
Соціокультурні – тимчасові труднощі, пов’язані зі зміною соціокультурноого середовища.
-
Комунікація та взаємодія.
Умови для забезпечення підтримки I рівня в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти
-
Надання учням підтримки в освітньому процесі.
-
Реалізація індивідуальної освітньої траєкторії.
-
Розробка індивідуального навчального плану.
-
Додаткові індивідуальні та/або групові консультації, заняття з навчальних предметів.
-
Регулярні консультації педпрацівників.
-
Оцінювання вибраних методів.
-
Надання консультативної допомоги в закладі ЗСО соціальним педагогом, практичним психологом, корекційним педагогом.
-
Надання за потреби логопедичних послуг.
Спікер звертає увагу, що якщо у висновку про комплексну оцінку не зазначено рівня підтримки, дитина може бути в інклюзивній групі з огляду на рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу цієї дитини та складність порушень.
Механізми реалізації індивідуальної освітньої траєкторії
-
Дидактичні зміни під час навчання, гри та роботи з навчальним матеріалом.
-
Консультації учасників освітнього процесу фахівцями ІРЦ чи іншими фахівцями.
-
Посилена увага зі сторони психолога закладу дошкільної освіти.
Для того, щоб дізнатись більше про визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі переходьте за посиланням та дивіться вебінар Володимира Шевченка.