A A A K K K
для людей з порушеннями зору
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської селищної ради Богодухівського району Харківської області

Визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі

Дата: 17.06.2022 15:36
Кількість переглядів: 893

Основні напрями роботи фахівців з різними категоріями дітей у ЗЗСО.

Одним із напрямів гуманізації системи освіти України є включення дітей з особливими освітніми потребами в освітній простір. 1 січня 2022 року набрали чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання. Відтепер створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки.

У вебінарі сурдопедагог, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Володимир Шевченко охарактеризує мету визначення освітніх труднощів у здобувачів освіти і надання їм підтримки в освітньому процесі на рівні закладу загальної середньої освіти та визначить основні напрями роботи фахівців з різними категоріями дітей у ЗЗСО.

Процес визначення категорій освітніх труднощів

Методологія визначення категорій освітніх труднощів встановлює порядок вивчення наявних компетенцій у здобувачів освіти і є обов’язковою для застосування у закладах загальної середньої освіти.

Методологія ґрунтується на дотриманні найкращих інтересів особи та принципах:

  • індивідуального підходу;

  • партнерської взаємодії з батьками (законними представниками особи);

  • об’єктивності;

  • конфіденційності.

Процес вивчення починається після виявлення освітніх труднощів особи, які впливають на якість освітнього процесу відповідно до віку.

Випадками, які можуть потребувати проведення вивчення є:

  • випадки, встановлені на рівні закладів освіти;

  • випадки особистого звернення батьків;

  • випадки особистого звернення осіб віком від 16 до 18 років до закладу освіти.

За наявності одного і більше маркерів (труднощів) педагогічний працівник ініціює створення Команди психолого-педагогічного супроводу, яка аналізує здатності особи навчатися, її поведінку у різних ситуаціях, спостерігає за її психоемоційним станом особи та проявами девіантної поведінки.

За результатами вивчення Команда психолого-педагогічного супроводу вирішує, що:

  • особа не має освітніх та/або поведінкових труднощів, які вимагали б додаткової підтримки в освітньому процесі;

  • у особи виникають незначні освітні та/або поведінкові труднощі, тому батькам (законним представникам) рекомендовано звернутись до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку.

Результати оцінки на рівні закладу фіксуються у протоколі оцінки розвитку особи та додаються до особової справи здобувача освіти.

Результати вивчення та визначені напрями підтримки на рівні закладу фіксуються у протоколі засідання Команди психолого-педагогічного супроводу закладу.

Маркери для визначення освітніх труднощів I рівня у ЗЗСО

Фізичні труднощі

  • Незначні порушення опорно-рухового апарату, які не призводять до ускладнень в освітній діяльності.

  • Тимчасові порушення функціонування (переломи, струс мозку, пошкодження хребта, оперативні втручання тощо).

Інтелектуальні (когнітивні) труднощі

  • Тимчасові, непостійні, короткотривалі порушення пам’яті, уваги, мислення.

  • Розуміє звернене мовлення, проте має обмежений активний словник.

  • Зниження інтелектуальної активності в період хвороби або під час загострення деяких станів або після перенесеного стресу.

  • Зниження продуктивності механічного запам’ятовування.

Мовленнєві

Наявність незначних, поодиноких особливостей функціонування мовлення, які можуть бути присутні у різних поєднаннях. Водночас словник достатній, речення правильні, зв’язне мовлення – відповідно до віку. Незначні порушення темпо-ритмічного боку мовлення.

Сенсорні

Порушення зору, слуху, опорно-рухового апарату, які усуваються корекційними засобами та не перешкоджають здобуттю освіти.

Моторні

Незначні порушення опорно-рухового апарату, які не призводять до ускладнень в освітній діяльності.

Навчальні

Наприклад, труднощі засвоєння матеріалу, пов’язані з мовним бар’єром, адаптацією.

Соціадаптаційні труднощі

  • Поведінкові – короткотривала, несистематична емоційна збудженість.

  • Особистісні – поодинокі прояви девіантної поведінки.

  • Соціокультурні – тимчасові труднощі, пов’язані зі зміною соціокультурноого середовища.

  • Комунікація та взаємодія.

Умови для забезпечення підтримки I рівня в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти

  • Надання учням підтримки в освітньому процесі.

  • Реалізація індивідуальної освітньої траєкторії.

  • Розробка індивідуального навчального плану.

  • Додаткові індивідуальні та/або групові консультації, заняття з навчальних предметів.

  • Регулярні консультації педпрацівників.

  • Оцінювання вибраних методів.

  • Надання консультативної допомоги в закладі ЗСО соціальним педагогом, практичним психологом, корекційним педагогом.

  • Надання за потреби логопедичних послуг.

Спікер звертає увагу, що якщо у висновку про комплексну оцінку не зазначено рівня підтримки, дитина може бути в інклюзивній групі з огляду на рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу цієї дитини та складність порушень.

Механізми реалізації індивідуальної освітньої траєкторії

  • Дидактичні зміни під час навчання, гри та роботи з навчальним матеріалом.

  • Консультації учасників освітнього процесу фахівцями ІРЦ чи іншими фахівцями.

  • Посилена увага зі сторони психолога закладу дошкільної освіти.

Для того, щоб дізнатись більше про визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі переходьте за посиланням та дивіться вебінар Володимира Шевченка.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора