Ознайомлення з навколишнім
Перший рік навчання (3-4 роки)
№
|
|
Зміст навчання та виховання
|
Орієнтовні показники розвитку |
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи |
1. |
|
Тематика занять Я та родина. Своє ім'я, прізвище. Знайомство дітей з людьми що оточують: знати їх ім'я (родичі, вихователі). Ідентифікація себе за статтю (хлопчик, дівчинка). Знайомство зі своєю статтю (хлопчик, дівчинка).
|
Дитина: - називає своє ім'я; - відповідає на питання ти хлопчик чи дівчинка?; - вміє виділяти на фотографії себе та близьких людей (родичів, педагогів).
|
- Формування інтересу дітей до оточуючого предметного та природного світу; - формування первинних уявлень про себе: знати своє ім'я та прізвище, знати частини тіла та обличчя людини та їх призначення; - формування вміння відгукуватись на своє ім'я та прізвище, впізнавання себе та знайомих на фотографіях, в дзеркалі та за голосом. |
2. |
|
Частини тіла. Засоби гігієни. Знайомство з частинами тіла (голова, руки, ноги, шия) та обличчя (очі, ніс, рот, вуха). Знайомство з предметами особистої гігієни, їх призначенням (мило, зубна щітка, рушник, гребінець ).
|
Дитина: - називає (показує) за допомогою педагога частини тіла та обличчя на собі, ляльці; - миє руки та витирає їх рушником за зразком та словесною інструкцією. |
- Розвиток навичок самообслуговування та гігієни; - виховання охайності.
|
3. |
|
Дитячий заклад. Знайомство з приміщеннями дитячого закладу. Знайомство з назвою та призначенням кожної кімнати групи.
|
Дитина: - має уявлення про призначення різних приміщень в дитячому закладі, кімнат у групі (в групі –грають, їдять, навчаються, в роздягальні - переодягаються і т.д.). |
- Навчання вмінню користуватися кімнатами групи за призначенням, орієнтуючись на свої потреби; - формування просторових уявлень.
|
4.
|
|
Іграшки Знайомство з іграшками (машина, лялька, м'яч, літак, куля, кубики, піраміда і т.д.). Музичні іграшки - барабан, бубон, дзвіночки, брязкальце.
|
Дитина: - відповідає на запитання вказуючи на предмет жестом чи словом (де машинка, де лялька); - впізнає на малюнку знайомі іграшки.
|
- Формування вміння знаходити іграшку, виділяти її серед інших, виконувати дії з нею за призначенням; - формування предметно-маніпуляційних дій з іграшками; - формування вміння розуміти та виконувати мовні інструкції дорослого (наприклад, "принеси ляльку"). - розширювати коло предметно-ігрових дій. |
5. |
|
Пори року Осінь. Знайомство з характерними явищами осені. Зима. Знайомство з характерними явищами зими. Весна. Знайомство з ознаками весни. Літо. Знайомство з ознаками літа. Знайомство з різними станами погоди (холодно - тепло, спекотно). |
ДИТИНА: - має уявлення про стани погоди (світить сонце, іде дощ, дує вітер, падає сніг; холодно, спекотно).
|
- Формування вміння впізнавати пори року за малюнками, помічати зміни в природі; - формування вміння впізнавати та показувати на малюнку окремі явища (дощ, сніг, сонечко, вітер і т. д.). -розширення пасивного та активного словника. |
6. |
|
Овочі. Фрукти Знайомство з овочами (морква, огірок, капуста, картопля, цибуля, помідор); - фруктами ( яблуко, груша, апельсин, банан, лимон).(колір, форма, величина, смак, запах).
|
Дитина: - впізнає на малюнках знайомі овочі, фрукти, співвідносить їх з зображенням.
|
- формування вміння співвідносити справжні овочі та фрукти з їх зображенням; - розширення та збагачення активного словника шляхом формування уявлень про овочі та фрукти; - навчання вмінню виділяти овочі, фрукти серед інших предметів (посуд, іграшки); - співвідношення цілого з частиною (наприкладі овочів та фруктів). |
7. |
|
Об'єкти неживої природи Знайомство з сезонними явищами природи. Вода, дощ. Сніг, лід. Формування уявлення про бережливе ставлення до свого здоров'я. |
Дитина: - впізнає (називає) явища природи (дощ, сніг, вітер); - має уявлення про воду (чиста-брудна, холодна-тепла); - має уявлення щодо правил збереження здоров'я (лід слизький-можна впасти і т.д.) |
- Формування вміння спостерігати та помічати зміни явищ неживої природи, правильно їх називати; - засвоєння й виконання вимог щодо правил збереження здоров'я.
|
8. |
|
Тварини Знайомство з собакою та кішкою їх зовнішніми ознаками та як голос подає; - знайомство з коровою та конем; вовком, ведмедем, лисою. |
Дитина: - має уявлення про тварин, що вивчаються, впізнає їх на малюнках; - вміє імітувати рухи та голос тварин (як лає собака, ходить ведмідь). |
- Розвиток уваги, пам’яті під час запам’ятовування назв тварин; - формування вміння впізнавати та розрізняти знайомих тварин, звуконаслідувати їм (гав-гав, няв- няв..), імітувати їх рухи; - виховання любові до живої природи. |
9. |
|
Одяг та взуття Ознайомлення з різновидами одягу та взуття. (майка, труси, плаття, сорочка, кофта, штани, куртка, шуба, шарф, шапка, шкарпетки, колготи). |
Дитина: - знаходить свій одяг та взуття серед чужого.
|
- Формування вміння розглядати, помічати, показувати та називати предмети одягу на собі, інших, на малюнку. |
10. |
|
Посуд Ознайомлення з предметами посуду (тарілка, чашка, ложка)(колір, форма, розмір) та їх функціональним призначенням. |
Дитина: - називає (показує) предмети посуду на малюнку; - вміє ним користуватись.
|
- Розвиток мовлення на основі збагачення словника назвами предметів посуду; -формування вміння розрізняти, впізнавати предмети посуду за кольором, формою, розміром. |
11. |
|
Свята Зимові свята (День Св. Миколая, Новий рік, Різдво). Весняні свята (Мамине свято). |
Дитина: - має уявлення про атрибути свята (ялинка, Дід Мороз і т.д. |
- Розвиток пам'яті на основі поданої інформації про зимові, весняні свята; - розвиток емоційної сфери. |
12. |
|
Продукти харчування Знайомство з продуктами харчування (хліб, молоко); - назвами основних страв (каша, суп, компот), розрізнення за смаком (солодке, солоне, гірке, кисле). Правила поведінки за столом. |
Дитина: - називає (показує) на малюнках продукти харчування; - вміє визначити продукт за смаком; - має уявлення про правила поведінки за столом, розуміє словесну інструкцію дорослого. |
- Розвиток уваги, пам’яті під час запам’ятовування назв продуктів харчування; - Формування навичок правильного вживання їжі, охайності; - навчання вмінню розуміти та виконувати мовні інструкції дорослого. |
13. |
|
Меблі Знайомство дітей з предметами меблів (шафа, стіл, стілець, ліжко), з їх призначенням.
|
Дитина: - називає (показує) меблі, розрізняє їх за допомогою малюнків; - знає свою шафу для одягу.
|
- Розвиток та розширення активного і пасивного словника вихованця в процесі вивчення теми «Меблі»; - формування вміння співвідносити справ-жні меблі, що є в групі, з їх зображенням ; - формування вміння виділяти предмети меблів, серед інших предметів (посуд, транспорт). |
14. |
|
Транспорт Машина, автобус, літак, поїзд. |
Дитина: - називає (показує) об'єкти що вивчаються; впізнає їх на малюнку; - імітує звуки транспорту (ж-ж-ж-машина,у-у-у-літак і т.д.) |
- Формування вміння впізнавати на малюнку транспорт, що вивчається; - формування уявлень про безпеку на вулиці та в транспорті. |
15. |
|
Рослини Знайомство з рослинами (дерева, кущі, квіти). |
Дитина: - називає (показує) об'єкти що вивчаються; впізнає та розрізнює їх на малюнку; - дотримується правил бережливого ставлення до рослин, що ростуть на території садка та біля дому (не ламає гілля на деревах, не зриває листя. Не допускає щоб це робили його друзі); |
- Розвиток уваги, пам’яті під час знайомства з рослинами; - формування зацікавленості до життя рослин; - виховання дбайливого й відповідального ставлення до довкілля. |
16. |
|
Птахи Знайомство з птахами (ворона, сорока, горобчик, півень).
|
Дитина: - за допомогою малюнків, муляжів називає (показує) представників птахів; - впізнає та розрізнює їх за малюнком. |
- Розвиток уваги та формування вміння спостерігати за поведінкою птахів в живому куточку та в природі; - виховання любові до живої природи. |
17. |
|
Комахи Знайомство з комахами (муха, метелик). |
Дитина: - називає (показує) представників комах на малюнку; -впізнає та розрізнює комах за малюнком. |
- Формування вміння впізнавати за малюнками та розрізнювати комах, що вивчаються; - формування вміння спостерігати за комахами в природі. |