Розвиток інклюзивної освіти на Краснокутщині
Останнім часом у Краснокутському районі набирає потужних обертів освітня реформа, невід’ємною частиною якої є розвиток інклюзивної складової. Інклюзивна освіта – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісного навчання шляхом організації діяльності в освітніх установах з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
За інклюзивну освіту, в першу чергу, активно виступають самі батьки дітей із інвалідністю, а також громадські та благодійні організації, які мають дотичний профіль діяльності. У 2019 році Краснокутщина наряду із представниками з Закарпатської, Львівської та Одеської областей, стала одним з учасників пілотного проекту «Створення системи надання послуг раннього втручання». Раннє втручання надає свої послуги насамперед дітям перших років життя, оскільки раннє виявлення факторів ризику щодо порушення розвитку дитини дає можливість своєчасно почати інтенсивну допомогу у ранньому віці, коли розвиток дитини особливо піддається впливу і є можливість попередити ускладнення. Послуга раннього втручання поєднує медичну, психологічну, педагогічну та соціальну складові і спрямована на забезпечення розвитку дітей віком від народження до 4-х років з порушенням розвитку або ризиком виникнення таких порушень, зростання та виховання їх у середовищі, природному для дітей відповідного віку без порушень або максимально наближеному до нього. До зазначених категорій дітей належать діти, які мають медичні діагнози, що призводять до порушень розвитку чи інвалідності. Для роботи з такими дітками при Краснокутській ЦРЛ створений кабінет раннього втручання, який знаходиться в дитячій консультації. До міждисциплінарної команди входять лікар-педіатр, психолог, фахівець з фізичної реабілітації та логопед. Наразі фахівці проходять навчання при інституті раннього втручання в м. Харків. На даному етапі фахівцями пройдено 2-й модуль та отримані знання з основних методів оцінки розвитку дитини від народження до 4-х років. Також команда кабінету раннього втручання отримала повний склад документації та розуміння того, як починати роботу із сім’єю, як проводити діагностику можливостей родини й дитини, планувати подальшу роботу разом із сім’єю. Насьогодні здобуті знання впроваджується в роботу, проводиться інформаційно-просвітницька робота про послугу раннього втручання серед населення. Тож сім’ї, що потребують допомоги, можуть звертатися до фахівців уже зараз. Також у межах програми раннього втручання за ініціативи голови Краснокутської районної державної адміністрації Олексія Белоцького на базі Краснокутського ДНЗ №1 цьогоріч облаштували сенсорну кімнату. Сеанси в сенсорній кімнаті є складовою частини комплексної системи реабілітації дітей з порушенням зору, руху, слуху, мови, опорно-руховою патологією, затримками психомоторного та емоційного розвитку, неврозами, що суттєво підвищує ефективність лікування. Поєднання різних стимулів (музики, кольору, запахів, тактильних відчуттів) може по-різному впливати на психічний та емоційний стан людини, заспокоювати, розслаблювати або ж тонізувати, стимулювати, відновлювати. Обладнання кімнати є благодійною допомогою від німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ і містить сухий басейн з кульками і підсвіткою, світлову колону з бульбашками, світло-динамічний прилад, піскову анімацію, світлову панель «Безкінечність», дзеркальну кулю з світловою гарматою, фіброоптичне волокно «світловий дощ», зволожувач повітря з іонізацією, м’які пуфи та тверді м’ячі різних розмірів. Ця сенсорна кімната стала першим етапом адаптації для самих маленьких.
А для старших дітей у лютому цього року завдяки сприянню голови Краснокутської РДА Олексія Белоцького відкрили інклюзивно-ресурсний центр. Інклюзія – це спосіб інтегрувати дитину з інвалідністю в суспільство дітей з нормальним розвитком. Раніше такій освіті не приділялося уваги, навпаки - дітей-інвалідів з народження ізолювали, залишаючи їх батьків один на один з проблемою навчання і соціалізації своїх дітей. Створення інклюзивно-ресурсного центру стало вагомим кроком в бік покращення освіти для особливих дітей. Змінилися перш за все базові принципи навчання.
Працівники центру проводять комплексну оцінку, визначають особливі освітні потреби дітей віком від 2 до 18 років, визначають сильні сторони розвитку, особливостей, потенційних можливостей дітей з особливими освітніми потребами, розробляють рекомендації щодо програми їхнього навчання та успішної соціалізації. Також, практичні психологи, вчителі-логопеди, вчителі з лікувальної фізкультури, корекційні педагоги центру надають адресну психолого-педагогічну допомогу дітям, проводять реабілітаційні заходи, спрямовані на корекцію пізнавальних процесів, розвиток їхніх комунікативних навичок спілкування.
У новоствореному ресурсному центрі працює 8 корекційних педагогів: 3 учителі-логопеди, 1 учитель-дефектолог, 2 вчителі-реабілітологи, 2 практичні психологи та медична сестра. В ІРЦ займається майже 80 вихованців за різними нозологіями: інтелектуальні порушення, порушення мовлення, порушення опорно-рухового апарату, порушення психо-фізичного розвитку, розлади аутистичного спектру. Краснокутський ІРЦ забезпечений новим сучасним інтерактивним обладнанням, яке дає можливість розвивати у дітей пізнавальні процеси та підвищувати мотивацію до навчання.
А нещодавно в ІРЦ з’явився перший в Харківській області пристрій МОТОmed gracile12. Він незамінний для надання корекційної допомоги дітям з ДЦП та м’язовими захворюваннями. Відтепер у родин, які виховують дітей з особливими освітніми потребами неврологічного та ортопедичного профілю з’явилася можливість отримувати послуги за місцем проживання. Використання МОТОmed дозволяє дітям стати рухливими, зменшити спастику, відчути безболісні ноги, поліпшити ходьбу, самопочуття, зменшити потребу в сторонній допомозі. Одні з головних функцій пристрою – це програми додаткової мотивації маленького пацієнта до процедур реабілітації. Враховуючи, що пристрій розроблено спеціально для використання дітьми, одне з головних завдань – зробити так, щоб зацікавити малечу займатися на ньому. У цьому допомагає програмне забезпечення, яке в ігровій формі мотивує юних пацієнтів до вірного виконання завдань. Прийняття людей із різними можливостями – це ключ до гуманного і демократичного соціуму.
Відкриття інклюзивно-ресурсного центру, впровадження послуги раннього втручання та створення сенсорної кімнати є вагомим кроком в бік впровадження європейських принципів та стандартів життя на Краснокутщині. І вже скоро всі районні заклади освіти стануть інклюзивними, де кожен здобувач освіти отримає підтримку та необхідні послуги відповідно до своєї індивідуальної освітньої траєкторії.
м
ДЖЕРЕЛО:
http://krasnyikut-rda.kh.gov.ua/news/4824/70792