V Рівень – Знання про послідовність, причину і наслідок дій та подій
Показники успішного розвитку дітей:
Формування елементарних математичних уявлень |
|
- використовує прийоми практичного порівняння сукупностей предметів:накладання, прикладання, зіставлення пар; - бере предмети ведучою рукою та розкладує їх у напрямку зліва направо; - здійснює перетворення множини (додає або зменшує ); - здійснює групування предметів за 1-2 ознаками (колір, розмір, форма); |
|
Кількість |
- розрізняє поняття «більше, менше, однаково, порівну, пара»; - порівнює сукупності однакових предметів, розташованих в рядок один під одним (до 10предметів); - складає рівні за кількістю множини ( до 10 об’єктів); - співвідносить кількість 1-10 з кількістю пальців, паличок для рахування; - розуміє питання «скільки?», рахує в межах 10; - знає правила рахування предметів: перекладання, торкання вказівним пальцем; - утворює наступне число шляхом додавання одного предмета до групи, попереднього – вилучення одного предмета з групи; - утворює число шляхом додавання або вилучення кількох предметів із групи в межах 5; - має уявлення про число та цифру в межах 10; - розрізняє цифри, співвідносить їх з кількістю предметів; |
Величина
|
- розрізняє поняття «високий–низький», «довгий – короткий», «широкий– вузький» на основі слухового, тактильного та зорового відчуття, засобом накладання, прикладання; - вміє візуально визначати розмір контрастних предметів (принеси великий м’яч); - складає упорядкований ряд з 5 предметів за ступенем виразності якості; - співвідносить різнорідні предмети за розміром , довжиною, шириною; |
Форма |
- розрізняє плоскінні геометричні фігури: коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал; - співвідносить знайомі об’ємні геометричні фігури з плоскінними; - знаходить та вилучає зайвий предмет на основі зорово-рухового та тактильного відчуття, засобом накладання, прикладання; - групує однакові за формою та різні за розміром, кольором предмети; - утворює знайомі геометричні фігури за допомогою трафаретів, за опорними крапками в процесі вирізування, малювання, штрихування.
|
Ознайомлення з навколишнім світом |
|
Я та рідний край |
- знає своє прізвище; - розуміє поняття «свій», «чужий», «мій», «моє»; - ідентифікує себе та навколишніх за статевими ознаками; - знає та називає рідну батьківщину, знає назву рідного міста, має уявлення про свою домашню адресу; |
Тварини. Птахи |
- знає особливості зовнішнього вигляду та поведінки знайомих птахів (горобець, ворона, синиця тощо); - має уявлення про те, що деякі птахи живуть у місті, парках, лісі – «дикі птахи», а інші живуть біля оселі людини на пташиному дворі – «свійські птахи»; - співвідносить між собою іграшкових тварин, птахів з їх зображенням на картинках, та малюнках у дитячих книжках; - має уявлення про будову тіла тварин, птахів (голова, шия, тулуб, хвіст, ноги, лапи, крила, дзьоб та ін.), засоби пересування; - вміє підбирати пару за принципом «мати – дитинча» (собака – цуценя); - класифікує тварин на диких та свійських; |
Посуд. Їжа |
- класифікує посуд за призначенням на столовий, кухонний, чайний; - знає та показує частини посуду (кришка, носик, ручка); - співвідносить прийняття їжі з відповідним часом доби; |
Овочі.Фр Ягоди |
- знає та впізнає ягоди (малина, полуниця, порічка, аґрус тощо); - співвідносить справжні ягоди з їх зображенням на малюнку або з муляжами; - розуміє узагальнюючи поняття: овочі, фрукти, ягоди; - згруповує за узагальнюючим словом овочі, фрукти, ягоди; |
Одяг. Взуття |
- знає та розрізняє одяг та взуття відповідно до сезону; - має уявлення про необхідність догляду за одягом та взуттям (прання, прасування, чищення); - має уявлення про не обхід-ть зберігання одягу та взуття у відповідному місті (шафа,полиця для взуття); - звертається до дорослого у випадку безладу в одязі, взутті та усуває його з допомогою дорослого; |
Місто. Транспорт |
- має уявлення про призначення будинків (житлові та суспільного призначення – магазин, лікарня, пошта…); - розуміє узагальнюючи поняття: пасажирський та вантажний транспорт; - згруповує види транспорту за узагальнюючим словом; - має уявлення про правила поведінки в суспільних містах, на дорозі та в транспорті; |
Професії |
- знає деякі професії: вчитель, міліціонер, пожежник, будівельник; - знає де працюють та що роблять батьки;
|
Пори року. Свята |
- визначає пори року за 2-3 характерними ознаками; - визначає стан погоди під час спостережень: холодно, світить сонце, дує вітер, йде дощ…; |
Часові уявлення |
- має уявлення о частинах доби (ранок, день, ніч) та особливостях діяльності людей в цей час (ранок – прокидається, вмивається…);
|
Рос- лини |
- знає та розрізняє 2-3 види дерев (береза, дуб, тополя тощо); - знає та розрізняє 2-3 види квітів (тюльпан, троянда, волошки…); |
Кома- хи |
- знає та розрізняє за зовнішнім виглядом деякі види комах (муха, комар, бджола…); - розуміє узагальнююче слово «комахи». |
Формування сенсорного досвіду |
|
|
- визначає та усуває зміни у ряді запропонованих предметів; - складає візерунок, запропонований педагогом з дрібних геометричних фігур; - домальовує контури предметів, геометричних фігур, виконаних у вигляді крапок; - доповнює цілісне зображення предмета, добираючи необхідні частини; - орієнтується на аркуші паперу, виділяючи верх, низ, сторони, середину; - знає та впізнає серед інших червоний, жовтий, зелений, синій, білий, чорний кольори; - складає розрізні картинки, грає в настільно–друковані ігри («Лото», «Доміно» тощо). |