Особливості організації виховання і навчання 5-річних дітей
СТАРША ГРУПА (5-РІЧНІ ДІТИ)
«РІДНА ПРИРОДА»
Навчально-виховні завдання:
- сприяти розвитку позитивного емоційного ставлення до всіх об’єктів і явищ природи;
- розвивати сприйняття красоти природних явищ в різні пори року;
- допомагати дітям розрізняти властивості об’єктів і явищ природи (форма, забарвлення, запахи, звуки), відчувати задоволення від їх сприймання;
- усвідомлювати необхідність додержуватись правил бережного поводження з рослинами і тваринами;
- виховувати відповідальність за життя живих істот, що знаходяться поруч;
- виховувати співпереживання до чужого болю, почуття доброти, ніжності;
- спонукати до розуміння та прагнення бути здоровим;
Результати навчально-виховної роботи:
- діти зацікавлено спостерігають за природою, виявляють бажання здобувати інформацію про неї;
- на основі набутих знань установлюють прості причинні залежності між неживою та живою природою;
- розрізняють об’єкти живої та неживої природи, розуміють потребу живих істот у їжі, воді, повітрі;
- мають знання про сезонні особливості стану об’єктів та явищ неживої природи, причини їх змін;
- знають основні особливості зовнішньої будови тварин найближчого оточення;
- мають елементарні навички догляду за рослинами і тваринами та уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот;
- знають основні органи свого тіла, доступні для безпосереднього сприймання, та їх функції;
- мають уявлення про правила догляду за тілом, правила безпечної поведінки в природі;
- за вказівками дорослих виконують посильну роботу по догляду за рослинами і тваринами в куточку природи, за городом та квітником.
«ЦІКАВА МАТЕМАТИКА»
Навчально-виховні завдання:
- формувати вміння визначати колір, форму, розмір предметів;
- зміцнювати вміння використовувати способи порівняння (прикладання, накладання для порівняння предметів за розміром);
- сприяти розвитку просторових уявлень;
- розширювати знання про поняття великий-маленький, високий-низький, довгий-короткий, товщий-тонший, багато-мало, стільки ж, більше, менше;
- допомагати дітям знаходити у предметах довкілля схоже і відмінне;
- усвідомлювати різні властивості деяких предметів;
- розпізнавати геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник);
- спостерігати за діями дорослого та навчати повторювати їх.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти розрізняють і називають цифри 1 – 5;
- діти визначають колір, форму, розмір предметів;
- використовують способи прикладання, накладання для порівняння предметів за розміром;
- називають розташування предметів у просторі;
- порівнюють групи предметів за кількістю (прикладання, накладання);
- розпізнають геометричні фігури (куля, куб, трикутник, чотирикутник);
- орієнтуються у поняттях: «великий-маленький», «високий-низький», «довгий-короткий», «багато-мало», «стільки ж», «більше», «менше»;
- розв’язують прості завдання, що передбачають: порівняння предметів за розміром, кольором, формою; зрівнювання груп предметів способами прикладання і накладання; порівняння груп предметів на основі практичних дій з ними;
- знаходять у предметах довкілля схоже і відмінне;
- мають знання про форми предметів, називають їх суттєві ознаки;
- порівнюють предмети та їх сукупності;
- класифікують предмети за певними ознаками (за допомогою дорослого);
- можуть визначити який з предметів найвищий, найдовший тощо;
- за даною ознакою (колір, форма) групують предмети.
«РОЗВИВАЄМО МОВУ ТА МОВЛЕННЯ»
Навчально-виховні завдання:
- розширювати словник;
- удосконалювати дикцію, розвивати голосовий апарат, фонематичне сприймання, інтонаційну виразність мовлення;
- удосконалювати уміння здійснювати звуковий аналіз, розрізняти слова за їхнім звуковим складом;
- розвивати мовномисленнєву діяльність шляхом відгадування загадок, швидкомовок, переказу прослуханої казки, програвання ситуації за її змістом.
Результати навчально-виховної роботи:
- мовлення дітей чітке, виразне, правильна вимова переважної більшості звуків;
- діти вживають у мовленні узагальнюючі поняття, якими позначають групи рослин і тварин, предмети одягу та взуття, домашнього вжитку тощо;
- називають ряд вжиткових предметів, пояснює їхнє призначення;
- у розмовному мовленні діляться враженнями про предмети довкілля;
- у власному мовленні користуються простими реченнями, мають певний лексичний запас, збагачений епітетами, порівняннями, синонімами, антонімами;
- можуть розповісти про свою родину, називає членів родини за іменами;
- вживають слова, що виражають згоду, заперечення, відмову. Вміють коректно звернутися до незнайомих людей;
- називють своїх товаришів, розповідають про них, виділяючи їхні чесноти, вади;
- називають частини свого тіла, деякі внутрішні органи та органи чуттів;
- передають словами свій фізичний та психічний стан;
- знають назви основних продуктів харчування, напоїв гігієнічних засобів, найпоширеніших захворювань;
- орієнтуються у назвах основних емоцій. Розповідаєють про ситуації, пов’язані з ними;
- висловлюють бажання, називають власні чесноти і вади;
- здатні контролювати правильність власної вимови звуків, складів і слів, а також вимови дітей;
- визначають кількість звуків у односкладових та двоскладових словах;
- володіють умінням будувати найпростіші питальні речення;
- з допомогою вихователя аналізують предмети за визначеною схемою;
- виявляєютьбажання вступати у рольову гру, визначає свою роль у грі;
- спроможні запам’ятати й відтворити невеличкі поетичні твори;
- розуміють поняття «загадка»; беруть участь у відгадуванні загадок.
«ДИТИНА І НАВКОЛИШНІЙ СВІТ»
Навчально-виховні завдання:
- продовжувати формувати свідоме ставлення до обов’язків у сім’ї;
- формувати уявлення про моральні норми відносин між людьми;
- виховувати інтерес до явищ суспільного життя;
- виховувати ініціативність у встановленні товариських стосунків з однолітками.
- розширювати знання про рідне місто;
- збагачувати досвід дітей знаннями про взаємини людей.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти розуміють поняття сім’я, знають про стосунки у сім’ї, взаємини між різними поколіннями в сім’ї;
- знають назву рідного міста, визначні місця;
- виявляють гуманні почуття (чуйність, чесність, справедливість);
- дотримуються моральних норм у відносинах з однолітками та дорослими (доброзичливості, чесності, турботливості);
- розуміють значення праці людей різних професій, прагнуть виконувати доручення, відтворюють трудові дії в іграх.
«ГРА»
Навчально-виховні завдання:
- розвивати у дітей інтерес до різних ігор та вміння гратися в них;
- розвивати вміння використовувати уявлення про навколишній світ для створення сюжетів ігор;
- формувати спільну діяльність у невеликих групках (по дві – три дитини), розвивати дружні партнерські стосункі у грі;
- розвивати вміння використовувати іграшки та предмети відповідно до задуму;
- формувати вміння узгоджувати рольові дії з діями ровесників;
- розвивати мислення, зв’язне мовлення, збільшувати словниковий запас;
- розвивати вміння бережно поводитися з іграшками.
Результати навчально-виховної роботи:
- створюють ігрові образи, наслідуючи дії дорослих або через рольове спілкування. Володіють елементарними навичками жестів;
- за допомогою дорослого можуть вибрати сюжет гри, розподілити ролі, дібрати необхідні для цього іграшки, домовитися про правила та місце гри.У спілкуванні з учасниками гри виявляють увагу, співчуття, допомогу іншим;
- створюють споруди для ігор, користуються ними у грі;
- уміють відбирати один або кілька предметів за кольором, величиною, формою. Розпізнають геометричні фігури.
«КОНСТРУЮВАННЯ»
Навчально-виховні завдання:
- розвивати інтерес до конструктивної діяльності й потреби брати участь у ній;
- розвивати вміння впізнавати предмет у конструкціях, створених із використовуваного будівельного набору;
- розвивати вміння обігравати створені споруди й використовувати знайомі споруди у будівельних, сюжетнорольвих іграх;
- розвивати вміння сприймати просторові властивості об'єктів, порівнювати їх за розміром (вживаючи при цьому слова великий – маленький, більше – менше, довгий – короткий, довше – коротше, високий – низький, вище – нижче), за розташуванням (вживаючи при цьому слова внизу – вгорі, поряд, біля, близько – далеко, далі – ближче);
- формувати вміння використовувати нові конструктивні матеріали для конструювання знайомих об'єктів (пластмасовий конструктор з невеликими за розміром деталями, залізний конструктор);
- формувати вміння виконувати споруди за зразком чи словесною інструкцією, за допомогою дорослого визначати послідовність виконання;
- формувати вміння виконувати конструктивні дії у колективній діяльності, спільно виконувати будування, налагоджувати стосунки партнерства у процесі створення конструкцій, а також у процесі подальшої гри, навчати домовлятися й координувати спільні зусилля;
- розвивати словесну регуляцію у процесі конструювання, звертаючи особливу увагу на формування вміння планувати наступні дії (послідовність, матеріали, обов'язки при спільному спорудженні та давати словесні звіти про виконану роботу);
- розвивати вміння самостійно виділяти та називати частини конструкції й пояснювати, з чого вони зроблені;
- розвивати вміння порівнювати побудовану конструкцію із зразком;
- розвивати дрібну моторику; розвивати координацію рухів обох рук, зороворухову координацію;
- розвивати вміння доводити роботу до кінця;
- розвивати вміння радіти успіху;
- формувати вміння надавати допомогу іншим дітям у процесі виконання колективних робіт.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти виявляють бажання будувати різні споруди;
- правильно називають основні будівельні деталі, споруджують нескладні будівлі за словесною інструкцією;
- володіють прийомами накладання,прикладання;
- розрізняють колір, форму, величину, встановлюють просторове розміщення деталей;
- уміють практично застосувати виготовлені споруди;
- будують і граються разом, обіграють у поєднаних певним сюжетом іграх власноруч побудовані будівлі, поважають працю однолітків, діляться з ними матеріалом, допомагають одне одному;
- правильно розрізняють і називають просторові ознаки споруд.
«ОБРАЗОТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ»
Навчально-виховні завдання:
- виховувати позитивноемоційне ставлення до різних видів образотворчого мистецтва;
- розвивати зорове, слухове, дотиковорухове сприймання. Розвивати сприймання просторових та якісних властивостей предметів;
- розвивати фіксуючу та супроводжуючу функції мовлення. Формувати плануючу функцію мовлення;
- формувати вміння орієнтуватися в способах виконання практичних дій, вміння доводити виконання до кінця;
- поширювати активний словник вихованців;
- формувати способи художньообразного відображення предметів, явищ, використовуючи колір, форму, композицію;
- розвивати технічні навички образотворчої діяльності;
- формувати вміння вихованців колективно виконувати завдання;
- виховувати оцінювальне ставлення до власних та чужих робіт;
- формувати інтерес до образотворчого мистецтва, вміння емоційно сприймати репродукції картин, ілюстрації, українське декоративноприкладне мистецтво. Навчати впізнавати образи художніх персонажів на картині, ілюстрації.
Орієнтовні твори: С.Шишко «Осінь», «Парк взимку», М.Ткаченко «Весна», О.Новаківський «Натюрморт», Т.Бойчук «Біля яблуні», М.Бурачек «Золота осінь», О.Шовкуненко «Повінь. Конча-Заспа», А.Петрицький «Квіти», Ф. Манайло «Новий хліб», І. Шишкін «Дубовий гай», «Корабельна роща», І. Левітан «Березовий гай», «Золота осінь», О. Рилов «Зелений гомін», українське народне декоративно-прикладне мистецтво – рушники, сорочки, гончарні вироби.
Результати навчально-виховної роботи:
- володіють технікою роботи олівцем, аквареллю, пальцем;
- компонують малюнок на аркуші;
- малюють з натури після попереднього обстеження предмета, за мотивами літературних творів, оточуючого середовища;
- володіють різними способами ліплення, виготовляють знайомі предмети;
- створюють декоративні аплікації на геометричних та предметних формах;
- з інтересом прилучаються до колективної роботи.
«ПРАЦЯ»
Навчально-виховні завдання:
- закріплювати та удосконалювати засвоєні навички самообслуговування;
- формувати уміння ставити мету праці;
- виховувати самостійність і послідовність виконання трудових дій;
- виховувати позитивне ставлення до праці; бажання співробітничати з однолітками; бережливе ставлення до предметів.
Результати навчально-виховної роботи:
- з допомогою дорослого визначає мету праці;
- намагається самостійно виконувати дії, пов’язані із самообслуговуванням, досягає позитивних результатів;
- виконує доручення з господарськопобутової праці: допомагає дорослим доглядати за тваринами, рослинами у куточку природи; допомагає прибирати на майданчику;
- починає взаємодіяти вдвохвтрьох, намагається допомагати своїм одноліткам;
- виявляє емоційнопозитивне ставлення до праці.