Особливості організації виховання і навчання 4-річних дітей
СЕРЕДНЯ ГРУПА (4-РІЧНІ ДІТИ )
Завдання та результати за освітніми лініями
РІДНА ПРИРОДА
Навчально-виховні завдання:
- розширювати уявлення про об’єкти природи;
- розвивати уявлення про явища природи, заохочувати називати їх;
- розширювати уявлення про рослини, тварини, знаходити їх на малюнках, картинках;
- формувати у дітей дбайливе ставлення до природи.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти знають, що тварини і рослини – це жива природа, а вода, ґрунт, каміння – нежива;
- мають уявлення про основні явища природи;
- можуть назвати особливості зовнішньої будови тіла тварин найближчого оточення;
- мають уявлення про необхідність дбайливого ставлення до живих істот;
- мають уявлення про будову та доступні, для безпосереднього сприймання, функції органів свого тіла, правила безпечної поведінки.
«ЦІКАВА МАТЕМАТИКА»
Навчально-виховні завдання:
- формувати вміння у дітей складати групи предметів: один предмет це – один; один, ще один і ще один – багато;
- ознайомлювати з поняттями «один», «багато», «мало», «порівну»;
- формувати вміння порівнювати предмети методом накладання;
- створювати умови для порівняння предметів за довжиною, шириною, висотою (довгий, короткий, однакові за довжиною) і за формою (круглий, квадратний);
- вправляти дітей обстежувати предмети зором, дотиком;
- формувати вміння користуватися прийомами прикладання;
- заохочувати виділяти й називати геометричні фігури (коло, квадрат);
- формувати вміння розрізняти основні напрями відносно себе (вперед, назад, угору, вниз, у сторони), розрізняти праву і ліву руку;
- ознайомлювати дітей з частинами доби (ранок, день, вечір, ніч).
Результати навчально-виховної роботи:
- діти вирізняють один предмет із сукупності, називають словом «один», складають групу з окремих предметів, позначають її словом «багато»;
- мають уявлення про способи порівняння предметів: накладання і прикладання;
- порівнюють дві групи предметів, називають словом «багато», «мало»;
- розрізняють і порівнюють предмети за величиною і формою;
- розуміють слова і вислови, що означають орієнтування в просторі (попереду-позаду, вгорі-внизу) і в часі (ранок, день, вечір, ніч);
- виконують дії з іграшками і геометричними фігурами.
«РОЗВИВАЄМО МОВУ ТА МОВЛЕННЯ»
Навчально-виховні завдання:
- розширювати словник;
- розвивати уміння спілкуватися, вести розмову у колі дітей;
- Вживати у мовленні зменшувальнопестливі слова;
- Оволодівати формами звернення до дорослих;
- розвивати слухове сприймання та фонематичний слух, правильну вимову звуків, дотримання правильної артикуляції звука окремо та в складах;
- залучати до сюжетної гри, до вирішення проблемних ситуацій та їх коментування;
- розвивати уміння слухати казки та коротко відтворювати їхній зміст, розігрувати інсценівки.
- Результати освітньої роботи:
- діти оволодівають словником за темами «Дитячий садок», «Сім’я», «Ігри та іграшки», «Побутові предмети», «Меблі», «Одяг та взуття». «Тварини», «Пори року», «Транспорт», «Свята», «Овочі», «Фрукти», «Посуд»;
- володіють реченнями із 3-4 слів, у яких вживають дієслова у теперішньому, минулому часах, прикметниками конкретного значення, прийменниками і кількома прислівниками;
- володіють простими формами вітання, прощання, вертання;
- вільно вступають у контакт з вихователем та дітьми;
- вміють уважно, зосереджено слухати казку, оповідання із уст вихователя. Кількома короткими фразами відтворюють зміст прослуханого. Коротко відповідають на прості запитання;
- знають імена своїх батьків, дідусів, бабусь, їхні професії;
- намагаються розрізняти правильність вимови звуків у себе та у дітей;
- заучують тексти коротких віршів, пісеньок;
- володіють назвами основних кольорів;
- з допомогою вихователя вживають у власному мовленні нові слова;
- уміють орієнтуватися у змісті сюжетного малюнка та серії малюнків. Коротко передають їхній зміст;
- називають предмети, що знаходяться у їхньому оточенні, розповідають, для чого вони потрібні, що з ними можна робити і чого робити не слід;
- дають найпростіші пояснення про схожість і відмінність між предметами.
«ДИТИНА І НАВКОЛИШНІЙ СВІТ»
Навчально-виховні завдання:
- розширювати знання дітей про себе, стосунки у сім’ї, рідну домівку;
- поглиблювати знання про побутові предмети, одяг, меблі, продукти, транспорт;
- заохочувати дітей до виявлення поваги до дорослих, виконання їхніх прохань;
- виховувати почуття симпатії до ровесників та інтерес до їхніх вчинків;
- розвивати товариські взаємини між дітьми, уміння спільно гратися і діяти;
- розширювати уявлення про значення праці дорослих;
- закріплювати навички організованої поведінки в дитячому садку, вдома, на вулиці.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти знають своє ім’я, прізвище, вік, стать; ім’я, прізвище своїх батьків і близьких родичів;
- розуміють значення родинних стосунків;
- виявляють інтерес до підтримання порядку;
- уміють ввічливо спілкуватися з рідними та іншими дорослими;
- знають прості правила поведінки на вулиці, в громадських місцях;
- виявляють цікавість до трудової діяльності дорослих, відтворюють її у своїй діяльності.
«ГРА»
Навчально-виховні завдання:
- розвивати інтерес до навколишнього оточення, до властивостей предметів, природних матеріалів, з якими вони грають, спонукати називати, порівнювати, розрізняти предмети та іграшки;
- розвивати під час ігор активне мовлення, збагачувати словниковий запас дитини;
- формувати вміння гратися поруч, розвивати нетривалі форми ігрової взаємодії;
- формувати елементарні правила поведінки під час гри.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти орієнтуються в оточуючих предметах та іграшках, знають їх призначення, назву, використовують у грі;
- відтворюють знайомі ігрові дії, супроводжують їх мовленням;
- добирають за допомогою дорослого іграшки для здійснення знайомих ігрових дій побутового характеру;
збирають пірамідку у послідовному збільшенні та зменшенні кілець, можуть зібрати іграшку, що складається з 2-ох – 3-ох частин за зразком; будують невеличкі споруди із природного матеріалу; після закінчення гри прибирають іграшки на свої місця.
«КОНСТРУЮВАННЯ»
Навчально-виховні завдання:
- розвивати потребу в конструктивній діяльності, інтерес до будівельних ігор;
- формувати вміння аналізувати зразки перед конструюванням за допомогою дорослого;
- розвивати вміння сприймати й відтворювати колір, форму, розмір і просторові відношення, відтворювати за наслідуванням дій вихователя чи зразком;
- формувати вміння порівнювати конструкцію зі зразком для оцінки виконання;
- навчати адекватно реагувати на руйнування конструкцій, викликати прагнення відновлювати їх для продовження гри, розвивати ігрову спрямованість дитячого конструювання;
- розвивати вміння доводити роботу до завершення;
- розвивати координацію обох рук, зороворухову координацію;
- навчати радіти успіху;
- розвивати активний та пасивний словник.
Результати навчально-виховної роботи:
- діти виявляють інтерес до конструювання;
- правильно користуються будівельним матеріалом, враховують колір, величину, форму, просторове розміщення;
- розуміють і правильно вживають такі слова, як великий – маленький, довгий – короткий, високий – низький, широкий – вузький;
- за зразком створюють з будівельного матеріалу знайомі споруди;
- використовують свої споруди у сюжетновідображувальних іграх.
«ОБРАЗОТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ»
Навчально-виховні завдання:
- розвивати інтерес і бажання малювати, ліпити, робити аплікації;
- формувати наочнодійове мислення;
- формувати просторове уявлення, просторову орієнтацію;
- розвивати зорове, слухове, дотиковорухове сприймання, спостережливість та естетичні почуття при ознайомленні з навколишнім середовищем, в процесі образотворчої діяльності;
- формувати вміння давати словесний звіт про послідовність виконання практичних дій;
- збагачувати словниковий запас;
- формувати вміння зображувати знайомі предмети та явища, використовуючи різноманітні зображувальні засоби (колір, лінію, форму); домагатися приблизної подібності зображення предмета;
- розрізняти і правильно називати фігури (круг, квадрат); кольори (червоний, синій, зелений, жовтий, коричневий, чорний, білий);
- формувати вміння правильно тримати у руці пензлик, вільно без зайвого натискання проводити їм по паперу; охайно набирати фарбу на пензлик, зайву віджимати об край посуду. Везти пензликом тільки за ворсом, промивати пензлик та осушувати серветкою;
- формувати вміння користуватися клеєм, набирати його на пензлик, намазувати папір клеєм на клейонці; намазану форму щільно притискувати серветкою;
- розвивати вміння охайно користуватися солоним тістом (глиною), ліпити на дощечці, не бруднити стіл, одяг;
- після закінчення заняття разом з вихователем прибирати своє робоче місце.
Результати навчально-виховної роботи:
- вихованці зображують прості за будовою та формою знайомі предмети, використовуючи колір, лінію, пляму за зразком;
- малюють елементи українського візерунку на вирізаних з паперу геометричних формах та предметах побуту за зразком;
- орієнтуються на аркуші;
- розривають шматочки солоного тіста (глини), обробляють їх долонями, надають циліндричної, круглої, овальної форми за зразком;
- ліплять предмети, які складаються з 2 – 3 частин, з’єднують частини у ціле за зразком;
- викладають та наклеюють зображення предметів з 2 – 3 готових частин за зразком;
- викладають та наклеюють геометричні та рослинні елементи на смужці, квадраті, крузі за зразком.
«ПРАЦЯ»
Навчально-виховні завдання:
- формувати навички самообслуговування (знімати, одягати одяг і взуття, складати їх на місце);
- виховувати бажання самостійно виконувати трудові дії;
- формувати уміння виконувати трудові доручення, пов’язані із господарськопобутовою працею;
- виховувати позитивне ставлення до праці; бажання допомогти дорослим та одноліткам.
Результати навчально-виховної роботи:
- дитина виявляє інтерес та позитивне ставлення до праці;
- намагається (під контролем дорослого) у певній послідовності одягатися, роздягатися і складати свої речі на місця;
- виконує прості доручення з господарськопобутової праці;
за нагадуванням дорослого допомагає своїм одноліткам.