Психомоторний розвиток дитини першого року життя.
Народження дитини – один із найбільш хвилюючих моментів у житті будь-якої людини. Доглядати за дитиною, допомагати їй розвиватися, розуміти її – всьому цьому потрібно вчитись. Психомоторний та фізичний розвиток – дві важливі характеристики здоров’я дитини. Існують певні показники, розуміння яких дозволяє батькам вчасно реагувати на виникнення порушень у стані здоров’я дитини. І хоча кожна людина індивідуальна та має особисті темпи розвитку, міжнародні показники психомоторного розвитку – це обов’язкові знання для усіх свідомих батьків.
Отже, для більшості малюків на першому році життя характерні такі уміння - показники розвитку:
Перший місяць:
- Короткочасна фіксація погляду на блискучих і яскравих предметах
- Реакція на звук (здригається при шумі)
- Здатний тримати голівку в лежачому положенні
- Посміхається близьким родичам, яких часто бачить
Другий місяць:
- Повертає голівку в бік джерела звуку
- Стежить за предметами
- Здатний тримати голівку у вертикальному положенні
- Реагує на мовлення
Третій місяць:
- Реагує на мовлення посмішкою або першими «агу»
- Тягнеться до іграшок
- Тривало фокусує погляд на якомусь предметі
- Добре тримає голову
- Спирається на лікті і коліна в горизонтальному положенні
- Пропадають так звані рефлекси «новонародженого»
Четвертий місяць:
- Намагається перевертатися на спину або на бік
- Тягнеться за іграшкою
- Сміється
- «Впізнає» рідних людей, активно реагуючи на їх появу та поведінку
П’ятий місяць:
- Звуки вибудовуються в ланцюжок (лепече)
- Йде більш чітке розпізнавання рідних людей і незнайомих (можливий страх перед новими людьми)
- Тягнеться до іграшок, розглядає їх подовгу
- Стоїть на пальчиках ніжок при підтримці в пахвовій западині
Шостий місяць:
- Грається з іграшкою, перекладає її з однієї руки в іншу
- Активно перевертається зі спини на животик
- По різному реагує на рідних і чужих
- «Проситься» на ручки
Сьомий місяць:
- За підтримки в пахвовій западині, пританцьовує, стоїть на повну стопу
- Здатний сам тримати спинку
- Активно рухає ніжками, постійно тягнеться до них лежачи на спині
- Приходить розуміння, що до предмета можна дотягнутися, перевернувшись на живіт або на спину.
- Вимагає уваги, з-за чого часто плаче, якщо такої не вистачає.
Восьмий місяць:
- Здатний самостійно сісти або лягти
- Може одночасно тримати в обох ручках по предмету, однак не довго
- Більш чітко вимовляє найпростіші звукосполучення: «Ба», «Па», «Ма»
- Сміється і реагує на звертання, можливо киває на знак згоди або протесту
Дев’ятий місяць:
- Стоїть, якщо тримати за ручку
- Самостійно грається з іграшками
- Спеціально кидає і стежить за падінням
- Здатний виконувати прості прохання «Віддай іграшку», «Дай ручку».
- Вимова звукових складів стає подвоєною (па-па, ма-ма, ба-ба, та/або ін.)
Десятий місяць:
- Грається з іншими дітьми
- Повторює за дорослими прості дії. Наприклад, «розмовляє по телефону»
- Каже перші слова
- Здатний сам ходити, тримаючись за опору
Одинадцятий місяць:
- Проявляється так званий «щипковий» захват: бере всі дрібні предмети, іграшки двома пальчиками
- Здатний самостійно стояти
- По-різному реагує на знайомих
- Махає ручками в знак вітання і прощання
Рік:
- Говорить від 5 і більше слів
- Знає слова «можна», «не можна», «не чіпай» і розуміє їх значення
- Виконує прості прохання. Наприклад, показати іграшку, щось сказати, поцілувати або обійняти
- Здатний довго гратися з іграшками
- Реагує на зміни у навколишньому середовищі: знає де знаходиться; розуміє, чи він був у даному місці чи ні.