Етапи розвитку дрібної моторики у дітей
Етапи розвитку дрібної моторики у дітей
Дрібна моторика – це навички роботи руками й пальцями, такі як письмо, робота ножицями, відкривання коробок, зав'язування шнурків тощо. Дані навички розвиваються відповідно до фізичних параметрів дитини в тому чи іншому віці (таких як координація м'язів тулуба й сила м'язів плечового пояса). Важливо розуміти, що кожна стадія розвитку дрібної моторики є свідченням того, що всі попередні стадії дитина пройшла успішно.
Розглянемо основні навички дрібної моторики, яких дитина набуває на різних етапах свого розвитку:
Дитина до 6 місяців
- рефлекторно вхоплює предмети (з народження);
- мимоволі тягнеться руками до предметів (3 місяці);
- усвідомлено бере предмети (3 місяці);
- бере предмети двома руками (3 місяці);
- бере предмети однією рукою (5 місяців);
- цілеспрямовано тягнеться до предметів (6 місяців).
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- недостатній розвиток м'язів і координації їх роботи;
- затримка здатності грати самостійно;
- затримка розвитку органів чуттів через нерозвинені навички поводження з іграшками та іншими предметами.
Дитина в 6-12 місяців
- тягнеться до предметів, бере їх і кладе до рота;
- свідомо віддає предмети;
- бере предмети великим і вказівним пальцями;
- бере предмети двома пальцями;
- перекладає предмети з однієї руки в іншу;
- кидає й піднімає іграшки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- недостатньо розвинена сила рук і пальців;
- слабо розвинені навички поводження з предметами;
- затримка розвитку органів чуттів через брак ігрової діяльності.
Дитина в 1-2 роки
- будує вежу з трьох маленьких кубиків;
- будує піраміду з чотирьох кілець, нанизаних на стрижень;
- вставляє 5 кілочків в отвори;
- перегортає по 2-3 сторінки книги одночасно;
- малює на папері хаотичні лінії та фігури;
- натискає кнопки;
- малює, використовуючи рухи всієї руки, змінюючи руку, роблячи махи руками;
- їсть при мінімальній допомозі батьків;
- використовує жести в спілкуванні;
- підносить ложку до рота;
- самостійно бере чашку, п'є з неї.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- недостатньо розвинена сила рук і пальців;
- недостатньо розвинені ігрові навички;
- недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
- недостатньо розвинена навичка поводження з предметами.
Дитина у 2-3 роки
- нанизує 4 великі намистини;
- перегортає по одній сторінці книги;
- ріже ножицями;
- тримає олівець великим і вказівним пальцями, а не в стислому кулаці;
- більшість дій робить однією рукою;
- робить кругові, вертикальні й горизонтальні рухи руками;
- малює лінії, точки, кола, використовуючи рухи кистей рук;
- розгортає, розділяє на шматки та мне пластилін;
- самостійно їсть.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- неготовність до занять письмом;
- уникнення роботи з олівцем;
- недостатньо розвинені навички хапання й рухи рук при роботі з олівцем;
- недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
- недостатньо розвинена навичка малювання.
Дитина в 3-4 роки:
- будує вежу з 9-ти маленьких кубиків;
- малює коло за заданим зразком;
- малює перехресні лінії;
- ліпить з пластиліну (кульки, змійки, коржі);
- використовує допоміжну руку для підтримки предметів і допомоги руці, яка домінує;
- ріже папір ножицями.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- недостатньо розвинені навички догляду за собою (наприклад, навичка самостійного прийому їжі);
- неготовність до занять письмом;
- недостатньо розвинена навичка поводження з дрібними предметами (іграшками, олівцями, ножицями);
- засмучення через невміння поводитися з дрібними предметами.
Дитина в 4-5 років
- вирізає по контуру;
- малює пересічні лінії;
- малює квадрат;
- пише своє ім'я;
- пише числа від 1 до 5;
- пише літери;
- навички руки, яка домінує, явно переважають над навичками допоміжної;
- самостійно вдягається та знімає одяг.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
- труднощі з утриманням олівця та поводженням з ним;
- труднощі з написанням імені та літер;
- залежність від батьків у повсякденних справах (таких як, наприклад, одягання);
- засмучення через невміння поводитися з олівцем і уникнення подібної роботи.
Дитина в 5-6 років
- вирізає найпростіші фігури;
- малює трикутник;
- розмальовує по контуру;
- бере олівець трьома пальцями;
- приклеює шматочки паперу, робить аплікації;
- малює найпростіші малюнки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
- труднощі з правильним написанням літер і цифр;
- слабо розвинені навички письма;
- труднощі з виконанням письмових завдань у дитячому садку;
- швидка стомлюваність під час роботи з олівцем;
- засмучення через невміння поводитися з олівцем і уникнення подібної роботи.
Дитина в 6-7 років:
- правильно пише більшість літер і цифр;
- пише на розлінованому папері (в зошиті й т. п.);
- упевнено малює олівцем, рухи рук при цьому добре розвинені;
- добре розвинена моторика для занять письмом;
- будує різні моделі з конструкторів;
- самостійно зав'язує шнурки.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені:
- труднощі з вираженням думок у письмовій формі;
- швидка втомлюваність під час занять письмом;
- труднощі в школі через низьку швидкість письма;
- нерозбірливий почерк;
- низька самооцінка через низьку успішність у школі;
- проблеми з поведінкою через уникнення роботи з олівцем.
Дитина в 7-8 років
- розбірливо пише тексти великого обсягу.
Негативні наслідки у випадку, якщо навички не розвинені
- складнощі з виконанням письмових завдань за певний час;
- швидка втомлюваність при заняттях письмом;
- труднощі з виконанням письмових завдань у школі через труднощі з вираженням думок у письмовій формі;
- уникнення роботи з олівцем і ручкою.
Наведений вище перелік дозволяє визначити, чи відповідає розвиток дитини її віку. Якщо у вас виникли проблеми затримки в розвитку, своєчасна допомога фахівців допоможе швидко надолужити згаяне.