Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ |
від 10 квітня 2019 р. № 530 |
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
{Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 769 від 28.07.2021
№ 483 від 26.04.2022}
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, що додається.
{Постановляюча частина із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
В.ГРОЙСМАН |
|
Інд. 73 |
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
{Назва Порядку із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
1. Цей Порядок визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на заклади дошкільної освіти (ясла-садки) компенсуючого типу, будинки дитини, заклади дошкільної освіти (дитячі будинки) інтернатного типу, структурні (дошкільні) підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
рівні підтримки - обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують, відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната - частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту” і “Про дошкільну освіту”.
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
2. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування, формування груп здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2021 р., № 13, ст. 535).
{Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до приватних і корпоративних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти визначається засновником (засновниками).
{Абзац третій пункту 2 виключено на підставі Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
За наявності інвалідності в дитини до заяви додається копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Під час організації інклюзивного навчання висновки інклюзивно-ресурсних центрів, видані до 1 січня 2022 р., є дійсними до закінчення строку їх дії або до видачі інклюзивно-ресурсним центром в установленому порядку нового висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії Російської Федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
Керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників (одного законного представника) дитини з особливими освітніми потребами та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі - висновок) приймає рішення про утворення інклюзивної групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви.
{Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
3. Керівник закладу дошкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
4. Засновник (засновники) закладу дошкільної освіти за умови утворення інклюзивної групи має забезпечити в установленому законодавством порядку:
приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності;
створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі необхідні навчально-методичні і навчально-наочні посібники, навчально-дидактичне та ігрове обладнання;
утримання відповідного штату працівників, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи;
облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.
5. В інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
{Абзац п'ятий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах, визначена цим Порядком, не застосовується. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
6. Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які мають висновок, відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) або для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
{Абзац перший пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, склад якої затверджується керівником закладу дошкільної освіти.
{Абзац другий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру за запитом закладу дошкільної освіти надають консультації з питань організації інклюзивного навчання, беруть участь у засіданні команди психолого-педагогічного супроводу.
{Абзац третій пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації.
Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу - на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
{Абзац п'ятий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, які відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру цього потребують, зокрема дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, або для дітей, які за рішенням закладу освіти потребують підтримки першого рівня, розробляється індивідуальний навчальний план (пункт 4.3 індивідуальної програми розвитку) строком на три місяці з подальшим його продовженням протягом навчального року.
{Абзац шостий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів.
{Абзац сьомий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Освітній процес у закладі дошкільної освіти організовується з урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно з додатком 2, та на основі висновку.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, у яких виникають труднощі під час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі, за рішенням закладу освіти може надаватися підтримка першого рівня.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для отримання підтримки першого рівня за рішенням закладу освіти:
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
за письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника керівник закладу освіти утворює команду психолого-педагогічного супроводу;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або індивідуальний навчальний план.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
7. Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
{Абзац перший пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у вигляді занять згідно з індивідуальною програмою розвитку в індивідуальній або груповій формі. Заняття проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби - додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 19, ст. 531).
{Абзац другий пункту 7 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Керівник закладу дошкільної освіти або вихователь-методист здійснює контроль за наданням психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) та станом виконання завдань, визначених в індивідуальній програмі розвитку та індивідуальному навчальному плані (у разі наявності).
{Абзац третій пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Залежно від віку дитини, ступеня складності порушень та з урахуванням її індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності передбачається від двох до восьми психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять на тиждень відповідно до рекомендованого рівня підтримки, зазначеного у висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
{Абзац четвертий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Години, передбачені для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти.
{Абзац п'ятий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Тривалість психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми напрямами.
{Абзац шостий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги можуть надаватися як індивідуально, так і в групі наповнюваністю двоє - шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються дітям з особливими освітніми потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічними працівниками закладу освіти, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
8. У разі утворення інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя, який забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Посада асистента вихователя інклюзивної групи закладу дошкільної освіти вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на одну інклюзивну групу.
9. За рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру та письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника дитини заклад дошкільної освіти забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з особливими освітніми потребами. Асистент дитини з особливими освітніми потребами проходить медичний огляд відповідно до вимог законодавства.
10. Виховна робота з дітьми з особливими освітніми потребами ґрунтується на загальнолюдських цінностях та спрямована на забезпечення соціалізації, розвиток комунікативних навичок, навичок самостійності та самообслуговування тощо.
11. Фінансування діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, державної субвенції та інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Додаток 1 |
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
{Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Додаток 2 |
РІВНІ
підтримки в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти
Критерії визначення |
Умови забезпечення підтримки |
Фінансове забезпечення |
Механізм отримання підтримки в освітньому процесі |
Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації |
Забезпечення допоміжними засобами навчання |
Облаштування освітнього середовища |
|
|
Перший рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні) |
наявність бар’єрів (відповідно до однієї або декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
не створюється інклюзивна група |
без додаткового фінансування |
підтримка в освітньому процесі ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного з батьків (іншого законного представника): |
передбачає: |
використання загальних матеріалів |
забезпечується універсальний дизайн закладу освіти |
|
Другий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
можуть надаватися додаткові ігрові та навчальні матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та облаштування ресурсної кімнати |
|
Третій рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/взаємодії/ ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти - додатковій підтримці; |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріли, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн, у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати |
|
Четвертий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |
|
П’ятий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування, |
|
{Порядок доповнено додатком 2 згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти |
Законодавство України |
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ |
від 10 квітня 2019 р. № 530 |
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
{Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 769 від 28.07.2021
№ 483 від 26.04.2022}
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, що додається.
{Постановляюча частина із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
В.ГРОЙСМАН |
|
Інд. 73 |
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
{Назва Порядку із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
1. Цей Порядок визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на заклади дошкільної освіти (ясла-садки) компенсуючого типу, будинки дитини, заклади дошкільної освіти (дитячі будинки) інтернатного типу, структурні (дошкільні) підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
рівні підтримки - обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують, відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната - частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту” і “Про дошкільну освіту”.
{Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
2. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування, формування груп здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2021 р., № 13, ст. 535).
{Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до приватних і корпоративних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти визначається засновником (засновниками).
{Абзац третій пункту 2 виключено на підставі Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
За наявності інвалідності в дитини до заяви додається копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Під час організації інклюзивного навчання висновки інклюзивно-ресурсних центрів, видані до 1 січня 2022 р., є дійсними до закінчення строку їх дії або до видачі інклюзивно-ресурсним центром в установленому порядку нового висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії Російської Федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.
{Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
Керівник закладу дошкільної освіти на підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників (одного законного представника) дитини з особливими освітніми потребами та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі - висновок) приймає рішення про утворення інклюзивної групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви.
{Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
3. Керівник закладу дошкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
4. Засновник (засновники) закладу дошкільної освіти за умови утворення інклюзивної групи має забезпечити в установленому законодавством порядку:
приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності;
створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, у тому числі необхідні навчально-методичні і навчально-наочні посібники, навчально-дидактичне та ігрове обладнання;
утримання відповідного штату працівників, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи;
облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.
5. В інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
{Абзац п'ятий пункту 5 в редакції Постанови КМ № 483 від 26.04.2022}
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах, визначена цим Порядком, не застосовується. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.
{Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
{Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
6. Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які мають висновок, відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) або для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
{Абзац перший пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Індивідуальна програма розвитку розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, склад якої затверджується керівником закладу дошкільної освіти.
{Абзац другий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру за запитом закладу дошкільної освіти надають консультації з питань організації інклюзивного навчання, беруть участь у засіданні команди психолого-педагогічного супроводу.
{Абзац третій пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації.
Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу - на літній період), підписується всіма членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим законним представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки, а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
{Абзац п'ятий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, які відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру цього потребують, зокрема дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, або для дітей, які за рішенням закладу освіти потребують підтримки першого рівня, розробляється індивідуальний навчальний план (пункт 4.3 індивідуальної програми розвитку) строком на три місяці з подальшим його продовженням протягом навчального року.
{Абзац шостий пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів.
{Абзац сьомий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Освітній процес у закладі дошкільної освіти організовується з урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно з додатком 2, та на основі висновку.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для дітей, у яких виникають труднощі під час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі, за рішенням закладу освіти може надаватися підтримка першого рівня.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Для отримання підтримки першого рівня за рішенням закладу освіти:
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
за письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника керівник закладу освіти утворює команду психолого-педагогічного супроводу;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру;
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або індивідуальний навчальний план.
{Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
7. Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
{Абзац перший пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у вигляді занять згідно з індивідуальною програмою розвитку в індивідуальній або груповій формі. Заняття проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби - додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 19, ст. 531).
{Абзац другий пункту 7 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Керівник закладу дошкільної освіти або вихователь-методист здійснює контроль за наданням психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) та станом виконання завдань, визначених в індивідуальній програмі розвитку та індивідуальному навчальному плані (у разі наявності).
{Абзац третій пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Залежно від віку дитини, ступеня складності порушень та з урахуванням її індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності передбачається від двох до восьми психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять на тиждень відповідно до рекомендованого рівня підтримки, зазначеного у висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
{Абзац четвертий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Години, передбачені для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти.
{Абзац п'ятий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Тривалість психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми напрямами.
{Абзац шостий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги можуть надаватися як індивідуально, так і в групі наповнюваністю двоє - шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються дітям з особливими освітніми потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічними працівниками закладу освіти, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
{Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 483 від 26.04.2022}
8. У разі утворення інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя, який забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Посада асистента вихователя інклюзивної групи закладу дошкільної освіти вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на одну інклюзивну групу.
9. За рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру та письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника дитини заклад дошкільної освіти забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з особливими освітніми потребами. Асистент дитини з особливими освітніми потребами проходить медичний огляд відповідно до вимог законодавства.
10. Виховна робота з дітьми з особливими освітніми потребами ґрунтується на загальнолюдських цінностях та спрямована на забезпечення соціалізації, розвиток комунікативних навичок, навичок самостійності та самообслуговування тощо.
11. Фінансування діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, державної субвенції та інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Додаток 1 |
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ
{Додаток 1 в редакції Постанови КМ № 769 від 28.07.2021}
Додаток 2 |
РІВНІ
підтримки в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти
Критерії визначення |
Умови забезпечення підтримки |
Фінансове забезпечення |
Механізм отримання підтримки в освітньому процесі |
Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації |
Забезпечення допоміжними засобами навчання |
Облаштування освітнього середовища |
|
|
Перший рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні) |
наявність бар’єрів (відповідно до однієї або декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
не створюється інклюзивна група |
без додаткового фінансування |
підтримка в освітньому процесі ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного з батьків (іншого законного представника): |
передбачає: |
використання загальних матеріалів |
забезпечується універсальний дизайн закладу освіти |
|
Другий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
можуть надаватися додаткові ігрові та навчальні матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та облаштування ресурсної кімнати |
|
Третій рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/взаємодії/ ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти - додатковій підтримці; |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріли, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн, у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати |
|
Четвертий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |
|
П’ятий рівень |
|
|||||||
(надається дітям, які мають труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища |
підтримка надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування, |
|
{Порядок доповнено додатком 2 згідно з Постановою КМ № 769 від 28.07.2021}
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти |
Законодавство України |