A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської Районної Ради Харківської Області

Формування навичок загальної моторики

Загальна моторика (ЗМ) - це рухова діяльність, яка здійснюється завдяки роботі великих м'язів тіла.

Незважаючи на те, що навички загальної та дрібної моторики мають багато спільних рис, усе ж між ними існує відмінність, яка полягає в тому, що тонка моторика включає в себе рухи малих м'язів рук та очей.

Розвиток моторики в дитини проходить поетапно, починаючи з відштовху- вання за допомогою рук лежачи на животі, продовжуючи сидінням, повзанням та спробами зробити перший експериментальний крок. Спочатку дитина вчиться тримати голову, потім плечі, а після цього стояти на ніжках. Коли дитина самостійно контролює велику групу м'язів, вона набуває сили та стійкості, які потрібні для розвитку малої групи м'язів - спочатку для ліктів та колін, потім для зап'ястя та литки і, насамкінець, для рук, ніг та язика. Саме група малих м'язів є відповідальною за „якість” навичок, у той час як група великих м'язів допомагає дитині тримати рівновагу.

 

Ця сторінка містить інформацію про основні навички загальної моторики, які дитина набуває в період від народження до 4 років.

 

Опис навичок на різних етапах розвитку представлений в таких розділах:

Розділ 1. ЗМ.А: До того, як зробити перший крок

Розділ 2. ЗМ.Б: Рівновага, ходіння та біг

Розділ 3. ЗМ.В: Сходинки та підняття по них

Розділ 4. ЗМ.Г: Навички гри з м'ячем

Розділ 5. ЗМ.Д: Стрибки

Розділ 6. ЗМ.Е: Їзда на триколісному велосипеді

 

 

Хто може користуватись цією програмою?

Ця програма призначена для дітей, які, з будь-якої причини мають затримку розвитку загальної моторики (чи в яких спостерігається ризик затримки). Причиною таких затримок може бути пошкодження нервової системи, порушення інтелектуального чи емоційного розвитку, наявність вад зору. Трапляється, що затримка розвитку може і не бути пов'язана з жодною з вищезазначених причин, а зумовлена передчасними пологами.

 

Кому необхідна допомога спеціаліста?

Якщо у вас є сумніви щодо розвитку вашої дитини, особливо, коли ви часто помічаєте надмірні слабкість чи напругу малюка, зверніться за допомогою до  спеціаліста. Безсумнівно, спеціалізована допомога необхідна будь-якій дитині з аномаліями розвитку. Якщо з вами працює професійний лікар чи педагог, обов'язково обговоріть з ним доцільність використання цієї чи іншої програми саме для вашої дитини.

 

Чи потрібні спеціальні заняття з розвитку загальної моторики, якщо в дитини немає чітко виявлених фізичних вад?

Для будь-якої дитини заняття з розвитку загальної моторики є корисними. Здорова дитина може брати участь у таких заняттях виключно заради власного задоволення. Інколи фізичні вади стають помітними лише тоді, коли дитина починає заняття з розвитку складніших навичок. Саме в цей період часто спостерігається відставання від однолітків. Дитині, у якої виявлено затримку розвитку моторики, можна допомогти за допомогою спеціальних прийомів та вправ, при виконанні яких м'язи постійно тренуються. У дітей з будь-якими розумовими відхиленнями, як правило, спостерігається затримка розвитку моторики і тому необхідні навички потрібно розвивати з раннього віку.

 

Що необхідно пам'ятати під час навчання загальної моторики?

Якщо дитина, виконуючи той чи інший рух, має труднощі, це можна пояснити тим, що вона використовує невідповідні м'язи або користується ними неправильно. Дуже важливо навчити дитину правильно використовувати м'язи для подальшого розвитку нормального руху. Поки вік дитини ще малий, потреби спеціально виділяти час для занять немає. Кожна взаємодія між вами та вашим малюком, кожен ваш рух, скерований на зміну його положення, фактично і є „тренуванням”. Ви повинні розуміти, що для того, щоб досягти найкращих результатів, необхідно приділяти дитині увагу постійно: носити її, піднімати, гратися і т. д. Усі вправи, що є необхідними для маленької дитини і які передбачені цією програмою, слід виконувати під час звичайного спілкування та/чи під час гри.

Нижченаведені твердження допоможуть вам упродовж роботи над розвитком навичок моторики вашої дитини. Деякі з них на перший погляд можуть видатись дивними, і, якщо у вас є вже досвід догляду за дітьми, ви зрозумієте, що вам потрібно по-новому вчитись носити дитину на руках, опускати та годувати її. Але піклування про дитину від її народження допоможе вам укріпити м'язи малюка заздалегідь.

 

Отже, ви повинні завжди пам'ятати таке:

  • Під час занять з дитиною, змінюючи положення, підтримуйте її, лише коли це вкрай необхідно. Діти з затримкою розвитку зазвичай  не  є настільки активними, як здорові діти, і їх потрібно підштовхувати до руху;
  • Коли ви носите дитину на руках, піднімаєте чи опускаєте її, а також під час гри, намагайтеся завжди тримати її в різних позах - використовуючи прийом „обертання” або „на відстані від себе”.

 

Діти з затримкою розвитку вдосконалюють моторику, рухаючись „взад- вперед”, перебуваючи при цьому на площині. Найголовнішим завданням ваших занять, пов'язаних із розвитком загальної моторики, є уникання таких рухів і заохочень до рухів, що виконуються по діагоналі, навіть якщо дитина виходить з положення, в яке ви її розмістили. Це означає, що ви повинні постійно слідкувати за рухами вашої дитини, щоб при потребі допомогти їй повернути плече в сторону протилежного стегна, перемістити руку до протилежного коліна чи протилежної стопи. Якщо ви будете піднімати, опускати, годувати та гратись з вашою дитиною, пам'ятаючи про вищесказане, то створите основу для її моторного розвитку і зрозумієте, що дитині набагато легше набувати навички поступово.

Звертайте увагу на основні рухи і позиції, які є важливими і для старших дітей також. Особливо уважно стежте за тим, як дитина сидить на стільчику чи на підлозі перед телевізором.

Дуже важливо працювати в межах можливостей малюка, поступово розширюючи їх. Таким чином дитина завжди буде задоволена своїми рухами, які приноситимуть їй насолоду. Заохочуйте дитину до того, щоб вона рухалася самостійно якомога частіше.

Деякі моменти, про які необхідно пам'ятати:

  • Розмовляйте зі своєю дитиною. Просіть її виконати ваші прохання, навіть якщо вона ще не розуміє значення слів. Допоможіть їй у цьому, описуючи певні рухи.
  • Заохочуйте дитину до виконання якомога більшої кількості рухів  самостійно.
  • Поєднуйте рухи з функціональною та ігровою діяльністю для того, щоб дитина розуміла, з якою метою вона виконала той чи інший рух.
  • Для виконання певних рухів потрібно вибирати такий період дня, коли дитина є найжвавішою та найвеселішою. Урок бажано робити коротким. Кілька коротких уроків є більш ефективними, ніж один довгий.
  • Постійно заохочуйте і хваліть дитину.
  • Якщо ваша дитина займається в програмі не з початку, то перед продовженням прослідкуйте за засвоєнням попередніх навичок.

Потрібно зазначити, що використання дитячих ходунків, „веселих стрибунців” є недоречним. Ці пристосування часто є причиною того, що дитина використовує м'язи неправильно, що в результаті призводить до низької „якості” рухів.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора