A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської Районної Ради Харківської Області

Вправи для розвитку пізвальних процесів та емоційної сфери дошкільного віку із затримкою психічного розвику віком від 5 до 7 років

Дата: 13.04.2020 21:22
Кількість переглядів: 187

Комплекс вправ з 6-8 заняття

Заняття 6

Мета: розвивати аналітичне мислення, увагу, пам'ять, логічне мислення, розвиток вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, розвиток навичок орієнтування у просторі та засвоєння просторових понять,

знайомство з почуттям доброти, милосердя, тренування у розрізненні емоцій.

 

Хід заняття

- Давай привітаємо один одного жестами (помахати рукою, кивнути головою, поплескати по плечі, зробити реверанс, широко відкрити руки для обіймів). Які емоції відчувають близькі люди при зустрічі? Як їх можна виразити, покажи!

Вправа   “Прислухайся до себе”

- Якщо твій настрій можна було б розфарбувати, то якого б кольору він став?

- На яку тварину або рослину схожий твій настрій?

- А якого кольору радість, смуток, тривога, страх?

   Можна вести “Екран настрою” (“Щоденник настрою”), в якому дитина кожного дня буде малювати свій настрій. Це можуть бути  смайлики, пейзажі, чоловічки…

 

      Вправа- гра  « Кастрюлька злості»

         - В кожному із нас знаходиться особлива каструлька, в яку потрапляють різні невисловлені почуття. Багато з них чомусь вважаються «поганими». Нас хтось образив, ми не відповіли на образу і не поділилися цим почуттям ні з ким, і ось все це опиняється в нашій каструльці і розтікається там зеленою калюжею; нас хтось дуже сильно розлютив, а ми не змогли себе захистити, і ось наша злість потрапляє туди ж, нас щось дратує, а ми навіть не можемо зрозуміти, що, – і ніби не помічаємо цього роздратування, а воно стікається все туди ж.  

 

 

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/sf9f49bb1ba39baf6/image/i29889a583ae332c8/version/1451241798/image.pngЩо ж буде, коли каструлька наповниться?

    

   Вибухне  до останньої краплі! І на бідного носія цієї краплі обрушиться все, що накопичувалось іноді роками і до нього не має ніякого відношення. Знайомо? Але найстрашніший варіант наглухо закритої каструлі, яка навіть не дозволяє собі вибухнути, а починає роз’їдати саму себе, а потім і ні в чому не винний організм. Пора братися за очищення каструлі! А далі використовуйте різні вправи для вираження злості (кидати в стінку який-небудь м’ячик, бити кулаками подушку, кричати в чашку…

 

 Вправа «Голос»

   Попросіть дитину швидко написати цифри від 1 до 10. Вона легко це зробить. Потім – від 10 до 1. Далі – від 10 до 1, але проговорюючи вголос від 1 до 10. Результат обговоріть.

 

 Вправа «Пташеня»

   Дитина сидить поряд з дорослим, руки склавши човником.

   - До нас сьогодні прилетіла пташка. Вона маленька, ніжна, беззахисна. Вона злякалась шуліки! Потримай її, поговори з нею, втіш її.  Зараз я тобі дам ниточку доброти. Один кінець у дитини, а інший у мене. Що ми можемо зробити з цих ниток?

                                       

Дидактична вправа «Знайди відмінності»

   Дитині пропонується уважно розглянути два малюнки і знайти  відмінності.

 

                                     

Фізкультхвилинка «Завмри»

   Дитина стрибає у такт музики (ноги в сторони — разом, супроводжуючи стрибки оплесками над головою та по стегнах). Раптово музика обриваєть­ся, дитина повинна завмерти в позі, на яку припала зупинка музики.

 

Вправа «  Що зайве в ряду?»

   Дитина уважно роздивляється малюнки в кожному з рядків і знаходить один, який відрізняється від інших трьох. Якщо дитині важко, перший ряд допомагаємо знайти та пояснюємо чому.

                               

 

Вправа « Знайди тінь»

Дитині пропонується розглянути малюнок і  допомогти  підібрати до взуття  другу пару.

Вправа «Орієнтуємося у просторі»

Дитині пропонується розглянути малюнки і дати відповіді на питання:

   - Кого намальовано на картинці? Що він робить у правому верхньому куточку? в правому нижньому? в лівому верхньому? в лівому нижньому? посередині?

                               

Рефлексія  заняття:

В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?

 

Заняття 7

Мета:  дати дітям поняття про досягнення успіху та його складові. Розвивати комунікативні уміння, логічне мислення, вміння розпізнавати та керувати своїми емоціями, спосіб познайомитись зі своїми негативними емоціями та переживаннями.

Обладнання: «чарівна паличка», мікрофон,  папір різного формату, кольоровий  або білий картон, фарби, набір олівців, ножиці, клей, пластилін,  великі аркуші паперу (старі газети, шматки шпалер, журнали), скотч, олівці чи фарби

Хід заняття

   - Доброго тобі дня! Сьогодні ми розпочнемо заняття поособливому. У нас є мікрофон і кожен може привітати всіх: розказати, який у нього настрій, як він розпочав день або щось смішне, чи проспівати нам пісеньку. Я розпочну говорити у мікрофон, а хто вже подумав, підходить за мікрофоном.

                    

       Вправа « Казанок гарного настрою»

      Дану вправу добре використовувати в такі моменти, коли у дитини безпосередньо трапилась якась неприємність, вона про щось сумує, переживає. Проговоріть з нею, що саме її турбує, і запропонуйте разом «поворожити». Придумайте, що б їй в цій ситуації допомогло, що для цього можна приготувати – і здійсніть задумане. Крім того, вправа впливає на розвиток уяви, підвищує впевненість в собі.

   - Сьогодні ми з тобою побудемо справжніми чарівниками, і зваримо відмінний настрій! Так-так, саме його! А знаєш як?

 

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/sf9f49bb1ba39baf6/image/i4e955b2014e7b634/version/1451242100/image.gif

Для цього у нас з тобою є чарівний рецепт!

Покладемо трохи веселощів,                                  

100 грам пустощів,
200 грам гарних жартів

І станемо все це варити 3 хвилини.

Потім ми додамо частинку синього неба
І сонячних зайчиків пару.
Покладемо ще свої кращі сни
І ласкавий голос мами.

Тепер ми це перемішаємо!
Заглянемо під кришку …

 

Там буде наш відмінний настрій! Ти готовий приступити до чарівництва? Так? Тоді починаємо!  Виберіть разом з дитиною якусь гарну каструльку. Далі треба вирішити, що з чарівних інгредієнтів ви намалюєте, зліпите з пластиліну, а що просто озвучите або зобразите іншим способом.

     Припустимо, небо, посмішку, і ілюстрацію до кращому сну можна намалювати або зліпити з пластиліну. Сонячний зайчик і веселощі зобразити за допомогою пантоміми, а жарт просто розповісти. Коли всі інгредієнти будуть продумані і готові – починайте чарівництво. Взявши казанок, починайте разом з дитиною додавати відповідні компоненти. Те, що зроблено своїми руками – кладіть в казанок, те, що ви вирішили зобразити пантомімою – покажіть. А те, що захотіли сказати – скажіть, заглядаючи всередину казанка.По завершенню вправи запитайте дитину, що їй найбільше сподобалося? Хотіла би вона що-небудь змінити в рецепті, додати щось своє?

Вправа « Папір все стерпить»

Незвичайний спосіб познайомитись зі своїми негативними емоціями та переживаннями.

   - Необхідно згадати про неприємні ситуації, коли ти відчував (-ала) агресію, роздратування, страх, образу, біль. Дозволь цим емоціям проявитися.

Завдання створити скульптуру під назвою «Моя емоція». Можна робити все, що завгодно: рвати папір на шматки, м’яти, топтати ногами…Потім за допомогою скотча або клею надати паперу якусь форму. Далі пропонується розглянути її гарненько, розповісти про неї історію (можна використовувати метафоричні карти). По закінченню, зі скульптурою можна зробити що завгодно: трансформувати, розфарбувати в будь-які кольори, прикрасити або розібрати на частини чи викинути.

Гра « Що пропустили?»

   Дитині показують  картинку де пропущені предмети в рядку. Потрібно подумати і розмістити в пустому квадраті ту картинку, якої не вистачає в ряду.

 

  Вправа « Що змінилося»

Вправа розвиток уваги та спостережливості, необхідних для ефективного спілкування.

  Дитина виходить з кімнати. За цей час в кімнаті відбувається декілька змін в одязі, зачісці, розміщення предметів, можна пересісти на інше місце (але не більше 2-3 змін; всі зміни повинні бути помітними).

Завдання правильно відмітити всі зміни, що відбулися.

 

Вправа « Відгадай емоцію»

    Дитині пропонують переглянути схематичні вирази обличь і назвати емоції, якщо дитина сама не може впоратися- допомогаємо.

Рефлексія  заняття:

В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?

 

Заняття 8

Мета: розвивати осмислене сприйняття, спостережливість, швидкість запам’ятовування, обсяг пам’яті, узагальнювати та аналізувати, комунікативні навички, виробляти доброзичливі стосунки один із одним, формувати позитивні самооцінку.

Обладнання: м’ячик, коробка з різнокольоровими камінцями, папір, олівці, ілюстрації до казок.

 

Хід заняття

- Доброго дня! Привітаємось один з одним поглядом та посмішкою.

Гра «Грибник»

- Дорослий та дитина спокійно рухаються по колу. За командою дорослого «До лісу!» починаються вільно пересуватися, а потім перетворюються на дерева. Усі зупиняються за командою «Замри». Один із учасників у ролі грибника ходить лісом між деревами і шукає гриби. Він промовляє: «Коли я був тут учора, то залишалося багато грибів – нікуди було класти…»

Монолог він супроводжує виразними рухами: присідає, зосереджено і уважно оглядає місце під деревом, зіщулює очі. Грибника повинен зіграти кожен учасник гри.

грибы в лесу

 

 

Вправа «Подарує мені камінець»

   - Зараз я тобі пропоную взяти з коробки по одному чи по два камінця і подарувати їх кому ти хочеш. Але обов’язково потрібно вказати, чому ти даруєш. Наприклад : «Я дарую тобі камінець, бо ти най…» (Той у кого камінець при  обов’язково вказує найкращі риси дитини).

This Euro-hip smiley is off to enjoy the biergartens and homemade sausages of Munich.

 

Вправа « Вгадай емоцію»

Дитина розглядає картинку з різними емоціями і намагається назвати її. Якщо це не виходить самостійно, то дорослий допомагає.

conjunto de caras de los ni?os con diferentes emociones — Vector stock © OlgaSuslO #47063345

Вправа «Гойдалки»

Уявіть собі число 369. Подумки уявіть його навпаки і назвіть. Тепер уявіть собі число 269 і теж подумки уявіть його навпаки. Потім уявіть число 39127 і теж уявіть його навпаки.

 

Animated smiley faces , emoticons emoji and smileys

Вправа «Струмочок»

Уявіть ряд чисел від 0 до 100. Віднімемо від 100 число 5, аж доки отримаємо 0. А тепер уявіть ряд чисел від 0 до 300. Віднімаємо від 300 число 7, доки отримаємо 0.

До нас по допомогу звернулася мудра Сова. Вона завжди допомагає звірятам у лісі вирішувати складні ситуації, але в цих випадках вона не знає, що їм порадити.

Clever owl with pencil and in graduation cap. Cute Clever owl with pencil and in graduation cap vector illustration

Вправа «Добра тварина» (мета – розвиток відчуття єдності).

   Дитина і дорослий тримаються за руки.

   - Ми з тобою – одна велика добра тварина. Давай послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо всі разом: вдих – крок вперед, видих – крок назад. Наша тварина дихає рівно і спокійно. А тепер послухаємо, як б’ється її велике серце: стук – крок вперед, стук – крок назад і т.д.

Картинка разные.  мячик, смайлик, улыбка.

Вправа « Розклади по  кошикам»

   Дитина розглядає картинки називаючи овочі і фрукти, та розкладає їх по два різні кошика.

овощи картинки

Гра «Хто на світі найзліший?»

   - Дорослий пропонує дитині виявити із знайомих казок злих і підступних казкових героїв, знайти на столі відповідну ілюстрацію, описати їх зовнішній вигляд, характер, спосіб життя, звички, житло (таким же чином можна проаналізувати і позитивних героїв). 

 

*SNOW WHITE & THE EVIL QUEEN/THE OLD HAG ~ Disney Wiki | FANDOM powered by WikiaRussian folk tales, illustrated by E.Rachev/Русские народные сказки. Редактор-составитель Л. Грибова. Художник Е. Рачев. М.: Детгиз. 1960 г.Читать книгу Сказки Пушкина Александра Сергеевича Пушкина : онлайн чтение - страница 1

    Потім дитина спільно з дорослим аналізують, чи може існувати казка без таких персонажів, яка їх роль в розвитку сюжету.

Рефлексія  заняття:

В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?

 

Bye bye...till tomorrow

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора