A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської Районної Ради Харківської Області

Освітня лінія: "Соціально-побутове орієнтування"

Дата: 16.03.2020 13:44
Кількість переглядів: 112

Розвиток соціально-побутових навичок

Етапи покрокового навчання:

  • визначення рівня розвитку навички;
  • визначення найближчих кроків;
  • відпрацювання окремої операції усередині навички;
  • поєднання окремих операцій у ланцюжок дії;
  • ефективне застосування системи заохочень задля керування корекційним процесом. 

Орієнтовний опис покрокового оволодіння навичками самообслуговування

Навичка

Етапи оволодіння навичкою

1. Вміння пити з  чашки

1. Тримає чашку та п’є за допомогою дорослого на протязі всього  процесу.

2. Ставить чашку на стіл, після того як за допомогою дорослого  випив з неї та частину шляху від рота до столу проніс з ним разом.

3. Самостійно ставить чашку на стіл, після того як за допомогою  дорослого випив з неї.

4. П’є з чашки, після того як дорослий допоміг піднести її до рота та  самостійно ставить її на стіл.

5. Дорослий допомагає взяти чашку. Дитина самостійно підносить чашку до рота, п’є та самостійно ставить її на стіл.

6. Самостійно п’є з чашки.

7. Самостійно п’є з різних чашок та склянок.  

2.Вміння знімати  штани

1. Стягує штанину з однієї ноги, після того як дорослий вже зняв  штанину з другої.

2. Сидячи стягує штанини з обох ніг, якщо вони вже спущені до  колін.

3. Спускає штани з середини стегон до колін, сідає та знімає їх.

4. Спускає штани зі стегон, сідає та знімає їх.

5. Знімає штани самостійно під наглядом дорослого.

6. Знімає штани самостійно.

3.Вміння одягати  кофту

1. Бере краї обох половинок переду кофти, зводячи їх разом, після  того як дорослий одягнув кофту.

2. Одягає один рукав, після того як дорослий одягнув інший.

3. Одягає обидва рукава, якщо дорослий зручно тримає кофту.

4. Бере підготовлену кофту та одягає один рукав.

5. Бере підготовлені кофту та одягає обидва рукава.

6. Повністю одягає підготовлену кофту.

7. Бере кофту з шафи та самостійно вдягає її.

Орієнтовні етапи формування деяких навичок  з використанням фізичної допомоги дорослого

Навичка

Етапи 

1.Вміння  користуватись  ложкою

1. Встаньте за спиною дитини, вкладіть ложку в руку дитини, а іншу  її руку покладіть збоку від тарілки.

2. Тримайте руку дитини з ложкою своєю рукою.

3. Зачерпніть ложкою їжу.

4. Піднесіть ложку до рота дитини та дайте їй змогу з’їсти.

5. Опустіть ложку в тарілку та дайте дитині змогу проковтнути їжу.

Повторювати всі пункти до закінчення процесу, супроводжуючи кожну дію словесним коментарем (коротким і чітким). Поступово скорочуйте свою допомогу. Завжди заохочуйте дитину.   

2.Вміння  користуватися  виделкою.

1. Встаньте за спиною дитини, вкладіть виделку в руку дитини.

2. Тримайте руку дитини з виделкою своєю рукою.

3. Наколіть шматочок їжі на гострі зубчики виделки.

4.Піднесіть виделку з наколотим шматочком до рота дитини та дайте їй змогу з’їсти.

5. Опустіть виделку в тарілку та дайте дитині змогу проковтнути їжу.

Повторювати всі пункти до закінчення процесу, супроводжуючи кожну дію словесним коментарем (коротким і чітким). Поступово  скорочуйте свою допомогу. Завжди заохочуйте дитину.     

3.Вміння  користуватися  ножем

Підібрати підходящий ніж (легкий, негострий, зручний для намазування).

1. Покладіть те, що будете намазувати на хліб у зручний посуд (наприклад, м’яке масло).

2. Встаньте за спиною дитини, візьміть її лівою рукою шматочок  хліба, правою – ніж.

3. Візьміть на кінчик ножа невелику кількість масла.

4. Намастіть хліб маслом.

5. Запропонуйте дитині самостійно намазати масло на хліб. Повторювати всі пункти до закінчення процесу, супроводжуючи кожну дію словесним коментарем (коротким і чітким). Поступово скорочуйте свою допомогу. Завжди заохочуйте дитину.    

4. Вміння мити  руки

1. Встаньте позаду дитини та візьміть своїми руками її руки.    2. Включіть воду.

3. Підставте обидві руки дитини під воду.

4. Візьміть мило та підставте його під воду.  5. Намильте руки дитини.

6. Покладіть мило на місце.

7. Потріть тильні сторони однієї та іншої долоні.

8. Підставте під воду обидві руки та мийте їх, потираючи одна іншу, поки не змиється вся піна. 

9. Закрийте кран.                

10. Візьміть рушник та витріть руки дитини.

Повторювати всі пункти до закінчення процесу, супроводжуючи кожну дію словесним коментарем (коротким і чітким). Поступово скорочуйте свою допомогу. Завжди заохочуйте дитину.    


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора