A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
КУ "Краснокутський Інклюзивно-Ресурсний Центр"
Краснокутської Районної Ради Харківської Області

Звук Л

Дата: 02.04.2020 11:18
Кількість переглядів: 200

Підготовчий етап

Засвоєння правильного артикуляційного укладу, артикуляційних та дихальних вправ.

Формування мовленнєвого слуху:

  • розрізнення правильної-неправильної вимови слів (уміння контролювати власне та аналізувати чуже мовлення);
  • визначення наявності-відсутності певного звука у слові (уміння визначати необхідність вимови даного звука у даному слові);
  • визначення місця звука у слові – на початку, в середині чи у кінці слова (уміння визначати, коли саме потрібно вимовити звук, контролювати рухи мовленнєвих органів).

 Матеріали для занять - перейти за посиланням:

Підготовчий етап. Розвиток фонематичного слуху

Підготовчий етап. Артикуляційна гімнастика

Підготовчий етап. Знайомство з літерою

 

І етап

Постановка звука. Формування правильної вимови окремого звука, правильної вимови звука у складах – словах – чистомовках.

І етап - матеріали для занять знаходяться на цій сторінці, нижче.

ІІ етап

Формування правильної вимови звука у мовленні: речення – вірш, текст – вільне мовлення.

Матеріали для занять - перейти за посиланням:

Звук Л. ІІ етап

 

 

І етап.  Постановка звука Л

 1.  Спробуйте виконати завдання за зоровим  зразком та  користуючись дзеркалом. Язик вільно висунути та затиснути його між зубами. Потім, не змінюючи положення язика, вимовити подовжено А або И. При цьому положенні мовленнєвих органів можна отримати подовжений звук Л. Після такої міжзубної вимови треба перевести язик дитини за верхні зуби та продовжувати закріплювати правильну вимову.
2. Рот напіввідкрити,   подовжено вимовляти звук И,    при цьому повільно просуваючи широкий язик між зубами, потім зуби стиснути. При правильному виконанні цього прийому отримаємо звук Л. Після відпрацювання ізольованого звука Л в міжзубному положенні слід перевести кінчик язика за верхні зуби.
3. Можна також запропонувати дитині широко відкрити рот та подовжено вимовляти звук А. При цьому кінчик язика почергово піднімати до верхніх та опускати до нижніх різців. При такій вправі почуємо: ЛА-ЛА-ЛА.

І етап. Автоматизація звука Л - окремий подовжений звук, склад, на початку слова.

    Організуйте автоматизацію звука у вигляді ігрових логопедичних занять. Логопедичні заняття повинні три­вати для дітей до 4-5 років 15-20 хвилин, для cтарших — до  30 хвилин. Не можна до­пускати втомлюваності малюка.

Завдання 1.

Дитина вимовляє звук, повільно проводячи по лінії пальчиком чи маркером, пересуваючи по лінії-траекторії фішку чи іграшковий літачок.

 

Завдання 2.

Автоматизація звука [Л] у складах

 

ЛА — ЛЕ — ЛИ — ЛО

ЛУ — ЛИ — ЛО — ЛА

ЛО — ЛИ — ЛЕ — ЛА

АЛ — ЕЛ — ИЛ — ОЛ

УЛ — ИЛ — АЛ — ЮЛ

ЯЛ — ИЛ — ОЛ — ЕЛ

 

 

Завдання 3.

Автоматизація звука [Л] у словах з прямими складами

Лак, лапа, ластівка, лава, лампа, лама, ланцюг, лахміття, латаття, лавина, шоко­лад, халат, калач, салат, балалайка, водолаз, акула, школа, віхола, писала, читала, кидала, носила, водила, возила, мила, співала, бігала, бачила, образила, їла.

Лев, лебеді, лезо, Леся, лежати, лебідь, легкий, лелека, Олег, Олена, балет, желе, жи­лет, ювілей, Олексій, олень, алея, тюлень, поле, колесо, далекий, оселедець, зеле­ний, велетень, омлет, хамелеон, фіолетовий.

Лимон, лижі, липа, листя, лижі, лижник, лисиця, лимон, листоноша, листи, калина, малина, колиска, ялинка, ве­ликий, воли, столи, цибулина, сміливий, щілина, злива, долина, полиця,білий, вулик, милий, цілий, стиглий, бджоли, келихи, канали, пенали, вулиця, вокзали, канікули, палиця, равлик, кролик, спали, сиділи, стояли, стукали, хо­дили, писали, читали, бігали, їхали, тупали, метелик, столик, килим.

Лоб, лом, лось, ложка, лобода, лоза, лосось, лото, лопата, лоша, ловити, лоток, солодкий, болото, коло­дязь, Володя, голодний, холодний, Павло, село, волошки, волос­ся, болото, підлога, солома, молотити, голос, золото, голод, сало, мило, коло, холод, Михайло, соловей, Данило, діло, велосипед, голова, молоток, те­пловоз, пилосос, молоко.

Луг, луска, Лука, луна, тулуб, галушки, полудень, голубий, голубці, голуб, жолудь, палуба, цілу­вати, полуниця.

 

Завдання 4.

Автоматизація звука [Л] у словах зі зворотними складами

Бал, овал, канал, пенал, обвал, вокзал, метал, малий, галка, фіалка, алмаз, алфавіт, халва, балкон, гойдалка, солдат.

Осел, дятел, факел, виделка.

Пил, схил.

Гол, укол, чохол, футбол, вузол, янгол, хол, голка, гойдалка.

Мул,  булка.

Віл, стіл, попіл, сокіл, білка, бджілка, гілка, сопілка.

 

Завдання 5.

Автоматизація звука [Л] у словах зі збігом приголосних

Планета, план, планувати, пластівці, плавати, плавець, плащ, племінник, плескати, плести, плече, плоди, плуг, плутати, дупло, тепло, платівка, пломба, площа, поплавок, плащ, плита.

Блакитний, благати, близько, блиск, блискавка, близнюки, буб­лик, блискучий, блищати, блокнот, блок, блукати, срібло, кубло, поблизу, яблуко.

Флакон, фламінго, флот, флокси, флейта, фланг.

Влада, власний, власник, влити, влучити, Павло.

Клас, класний, класти, клавіші, склад, клен, клей, кленовий, кликати, клопіт, клоун, клубок, клунок, клумба, клуб, складний, поклав, ба­клажан, мотоцикл.

Гладенький, гладіолус, глек, глечик, глина, глибина, глибокий, глобус, глухий.

Слава, слабкий, слива, слина, слимак, слизький, слух, слухати, служити, слон, словник, весло, слово, заслуга, слухати, масло.

Злагода, зламати, злегка, зливати, злий, злива, злетіти, зловити, злак, злазити.

Мітла, дотла, котли.

 

Завдання 6.

Автоматизація звука [Л] у чистомовках

Ла, ла, ла — Алла дівчинка мала.

Ла, ла, ла — липа в долині зацвіла.

Ла, ла, ла — Міла молоко пила.

Ла, ла, ла — затупилася пила.

Ла, ла, ла — у нас білочка жила.

Ла, ла, ла — я санчата віддала.

Ли, ли, ли — діти булочку взяли.

Ли, ли, ли — ми в садочок ішли.

Ли, ли, ли — на дорозі сплять воли.

Ли, ли, ли — в грубці немає золи.

Ли, ли, ли — в гості ми до неї йшли.

Ли, ли, ли — ми в садочок йшли.

Ло, ло, ло — їдемо в село.

Ло, ло, ло — снігом землю замело.

Ло, ло, ло — в мами тісто підійшло.

Лу, лу, лу —  бачу ластівку малу.

Лу, лу, лу — ми танцюємо на балу.

Лу, лу, лу — купили ми пилу.

Ле, ле, ле — дай мені желе.

Ле, ле, ле — лисеня мале.

Ле, ле, ле — засівають поле.

Ал, ал, ал — поспішаємо на бал.

Ал, ал, ал — на столі пенал.

Ал, ал, ал — їдем на вокзал.

Ол, ол, ол — забиваю гол.

Іл, іл, іл — купуєм новий стіл.

Іл, іл, іл — тягне воза віл.

Ел, ел, ел — їсть сіно осел.

Ел, ел, ел — налили воду в котел.

Ил, ил, ил — на підлозі пил.

Дла, дла, дла — кінь без сідла.

Гла, гла, гла  — мамі я допомогла.

Кла, кла, кла— Клава булок напекла.

Зли, зли, зли — зав’язала два вузли.

Пла, пла, пла — довго не було тепла.

Пло, пло, пло — чекоємо тепло.

Сло, сло, сло — у човні лежить весло.

Сла, сла, сла— Алла булочку несла.

Клу, клу, клу — постукав я по склу.

Сли, сли, сли — поважні посли.

Зли, зли, зли — вчимося в’язати вузли.

Тли, тли, тли — мию я котли.

 

 

Завдання 7.

 

Завдання 8.

 

Завдання 9.

 

Завдання 10.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора